lördag 1 augusti 2015

Predatorer x 3


Igår blev det ett efterlängtat pass på Mälaren med Aleksander. Vi möttes några mil norr om Uppsala för att samåka till Skarholmen där hans trevliga Crescent 506 ligger parkerad. Trots min fina packning nedan...


...så lämnade jag kryckorna i bilen och linkade ut på bryggorna. Efter att all utrustning var ilastad (det såg ut som om vi skulle vara en vecka på sjön och fiska efter 15 olika arter) så bar det av åt sydväst, mot Biskops-Arnö till. Det blev dock ett antal stopp längs vägen och vid det första hittade vi rejält med betesfisk och bottennära bananer på 8 meters djup. Planen för eftermiddagen/kvällen var främst gädda men började med gös/abborre. Aleksander körde med större jigg á la gös och jag valde en snäppet mindre Shaker shad 11,5 cm med en liten stinger. Nästan omgående hoppade en liten gös på Aleksanders grejor.


Kul, tänkte jag som inte hade räknat med gösfiske denna kväll. Vid närmare eftertanke insåg jag att det var mer än tjugo år sedan jag senast fick en sådan. Knappt innan jag hunnit avsluta den tanken var det min tur.

Liten men rolig rackare! 
Strax därefter fick jag ytterligare en som hoppade av vid båtkanten. Smågösarna drog vidare och vi gjorde detsamma. Nästa anhalt var ett stort, gräsbevuxet grundflak med gädda som mål. En relativt kraftig vind blåste in i den stora viken och mörka moln täckte solen. Tre meters djup och sporadiska klasar med stubbvass och annan växtlighet stack upp här och där. Det luktade verkligen gädda och kändes riktigt hett men gav dessvärre inte ett pet. Förvånade drog vi så småningom vidare och då skedde ytterligare något som jag knappt varit med om på tjugo år; vi trollade!


En gammal klassiker, som dammat i en låda sedan tidigt 90-tal, fick simma igen!
 Trots mängder av betesfisk och ekon av större fiskar på lodet så gav det inte mer än ytterligare en gös, modell mindre, för Aleksander.


Aleksander börjar att känna mig och mitt fiske-psyke. Han vet att "passivt" fiske inte riktigt är min grej och frågade om vi kanske skulle spinnfiska igen (efter att jag förmodligen sett olovligt rastlös ut). 
- Ja, tack sa jag och närmaste gräsflak fick besök.

Kanske kapten just här börjar att bli skeptisk till gästens trolling-tålamod? 
Vi körde lite gummi och olika tailar men gäddorna var riktigt tjuriga. Då drog jag på min gamla ärrade Dofftail från Anchorbaits vilket resulterade i två snabba snipor.

Helt inhalerad Dofftail...
...som fick se sig något decimerad efter operationen.

Tyvärr var gäddorna inte alls med på noterna och fler än så blev det inte denna kväll. Istället övergick vi åter till gösfiske, både trolling och jigg men det gav bara en liten till för Aleksander. En av fördelarna med trolling är ju att man faktiskt kan fiska och laga, samt äta mat samtidigt.

Den 31:a juli tycker man ju att kall mat borde vara gott då man fiskar i shorts och T-shirt. Igår var det mer att vi önskade att vi haft långkallingar samt att ärtsoppan värmde lika gott som om det varit november...
När kvällen började att bli sen körde jag enbart abborre på sluttampen. Det misslyckades i vanlig ordning för mig på Mälaren men gav en enda (och ganska fin) tröstborre inne i hamnen, precis innan hemgång.

Runt 0,5 kilo på Texas bland bryggorna.
Trevlig avslutning och därmed tre av fyra predatorer krokade under passet (bara aspen som saknades). Vi bröt upp när vi inte längre kunde se linorna och eventuella abborrnafs i mörkret. Ett mycket trevligt pass var till ända och de större fiskarnas frånvaro gjorde inte så mycket. Dem tar vi nästa gång!

Skitfiske på er, så länge!


   






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar