söndag 16 augusti 2015

Håvångest och smågösar



Ett pass summerat i två bilder. Alltså - små gösar och trögt fiske. Nu var ju inte gösarna de enda som stod på agendan denna tidiga söndagsmorgon. Till en början skulle det poppras efter stor abborre och asp. På den första anhalten kokade vattnet av jagande aspar och sprättande betesfisk. Pulsen steg kraftigt och med lätt darrande fingrar försökte jag få fast Strike Popen på beteslåset. Aleksander körde spinnare. Aspryggar bröt ytan till höger och vänster men det vi presenterade dög inte alls. Jag bytte till walk-the-dog och Aleksander körde mindre paddelgummi. Inte heller detta behagade. Efter en god stunds frustrerat betesbytande och nötande gav vi upp och drog till ett abborre/gösställe. 

Då jag inte har några mittemellan-jiggar anpassade för gös blev det en Shaker Shad 11,5 cm i Arkansas Shiner med en liten stinger. Det levererade gösen på bilden ovan nästan omedelbart. Samtidigt plockade Aleksander en godkänd abborre och jag bommade ett till göshugg. Strax därefter fick jag ett riktigt hårt hugg på lång lina och en godkänd matgös på 50 cm landades. Lyxmiddag i morgon, med andra ord.

Fisket klingade av och vi drog till ett närbeläget grundflak för lite gäddjakt. Eftersom det inte kommer fler bilder så förstår ni därmed säkert att gäddfisket inte gav något. I ärlighetens namn gav vi det inte särskilt stor chans heller utan fokuserade istället på gös och abborre igen. Snart nog är det gädda för hela slanten på mitt hemmavatten så jag kan känna att jag vill passa på att lära mig mer om borrarna när möjlighet finns. Dessutom är det oerhört sällan som jag fiskar i vatten som håller gös (en av de allra bästa matfiskarna) så då lär man också passa på. 

Men det gav just inte något mer denna förmiddag förutom några bommade, försiktiga hugg. En snipa blev faktiskt också avkrokad som högg på min Texas-rig utanför ett näckrosbälte. Trögt, och får man tro Aleksander berodde det på håven. Den hade han lagt med bara för att jag skulle vara med i båten. Vid senaste turen, när jag upptäckte att den saknades, fick jag tydligen "håvångest" enligt min fiskebroder. Huruvida håvens närvaro påverkade fisket låter jag vara osagt då vetenskapliga studier till dags datum saknas i ärendet (likt bananers vara eller icke vara i fiskesammanhang). ;)

I övrigt var det en trevlig tur (som alltid) om än något blåsig. SMHI hade sagt 4 m/s men märkligt nog gick vågorna höga med vita gäss som fräste till i topparna. Det gungade friskt och jag som är van vid lugna insjöar, och därmed har otränade "sjöben,"  har i skrivande stund fortfarande kvar gunget i kroppen (5 timmar senare...). 

Skitfiske på er, så länge!


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar