tisdag 11 augusti 2015

Efter regn kommer ...abborre?

Som så många gånger tidigare under denna sommar låg gråa moln som ett lock över norduppland denna tisdag. Så småningom öppnade de sig och ett fint regn omslöt eftermiddagen. Jag hade bestämt mig för ett besök på hemmavattnet under kvällen. Abborre, än en gång, och därmed laddad till tänderna med texas och carolina för fiske bland de tröstlöst täta näckrosorna.

Under denna tid av året ligger den grön/bruna mattan tät över sjön. På sina håll får man skärpa till blicken för att överhuvudtaget få syn på vattenytan. I sådana sjöar är valmöjligheten liten - fasen, nästan obefintlig, när man ska bestämma fiskeplats. Som så ofta hamnade jag i ett sund där "poolerna" mellan näckrosorna är något fler. I ett par smala rännor kan man till och med köra vanlig jigg eller crankbaits men mest blir det till att flippa precisionskast med offsetkrok.

Regnet ersattes av en värmande kvällssol samtidigt som jag började i en pool som levererat borre vid ett flertal tillfällen. Så även denna gång.

640 g på fjärde kastet...

... med galet orange kräftbuk (även om det inte riktigt syns på bilden).
Som alltid (nästan) stod det bara en huggvillig fisk i den hålan. Sedan får man ro till nästa och kanske ta en till där. Och sedan till nästa... De står väldigt utspritt under sommaren och det är faktiskt ovanligt att få två eller fler på samma lilla yta. Flängigt och tidskrävande men också en del av charmen med abborrfisket i grunda slättlandssjöar. 

Trots att betesfisken samlades i stora stim och bröt ytan konstant såg jag ingen jakt under hela kvällen, vare sig av abborre eller gädda, vilket var lika märkligt som ovanligt. Jag hade tänkt att köra lite popper och walk-the-dog men fortsatte istället att fiska bottennära. Abborrarna var osedvanligt tröga och jag lyckades inte så värst denna kväll heller. Texas, carolina, spinnerbait, crankbait, vanlig jigg och dropshot - nästan hela programmet men det var bara texas som gav utdelning. Sju fiskar blev det under det korta passet och samtliga högg på Lunker City Ribster med paddel. Trots fåtalet borrar så var åtminstone snittvikten hyfsad. Den minsta var över 3 hg och den största vägde 690 g.

Kort och stabbig borre som bjöd på riktigt rolig fight. 
Under sluttampen plockades också gäddspöet upp - hör och häpna! Insnöad på finlirsfiske efter de randiga som jag är så får Svartzonker/Lexa-kombon mest vila nu. Och efter kvällens fruktlösa försök att hitta gäddor på de något mer öppna ytorna så kom jag ihåg varför; de gömmer sig fortfarande under mattan. 

En Hippishake Jr från PiggKing klarade sig oskadd, tyvärr.
Men i vanlig ordning var det en härlig kväll på sjön (som alltid) trots att fisket återigen var svårt. Så småningom dök solen trött ned bakom skogsridån och med den prakt som då bjöds kan jag knappast låta bli att avsluta med den obligatoriska solnedgångsbilden.


Skitfiske på er, så länge!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar