torsdag 27 augusti 2015

Tur och retur till CaesarLures

I våras kom Micke "Caesarlures" och Klas "Thepikefather" och fiskade hos mig. Då passade jag på att fråga Micke om han ville måla och lacka några Syndromtailar, ifall jag fick för mig att snida lite. Då både airbrush och torkhjul saknas hemma hos mig kändes det lägligt att anlita ett proffs. Visst, sa Micke men roligare än så blev det inte, förrän nu. Till slut fick jag tummen ur härom dagen och plockade fram en ekbit, fogsvans, morakniv och sandpapper.


Såga och tälja...

...slipa...

...och slutligen vikta + skruvöglar.
Sedan gick de på lådan i ett postens gröna adresserat till herr Caesarlures. Nu är det bara att nyfiket vänta och se hur slutresultatet blir. Jag snidade och viktade dem så likt originalet jag kunde men då mitt snideri är, milt uttryckt, amatörmässigt så finns risken att de kanske får konstig gång eller blir baktunga. Dessutom har de små gropar här och där efter att jag gick för djupt med kniven. Men det är ju bara skönhetsmissar. De kommer att bli snyggt målade, om inte annat.

Jag hoppas förstås att gången på de nya blir som på originalet. Den rackaren (som skymtas på översta bilden) har trots allt fångat en 9:a och en 9,8:a som två största fiskar.



 
Förhoppningsvis funkar de ändamålsenligt och vips så har jag i sådant fall tre till i olika heta färger att plocka fram ur artilleriet.
Efter att ha lagt betena på lådan skickade jag ett meddelande till Micke att de var på väg. Han svarade med att även han hade lagt något på lådan. Vad nu, en överraskning?


Det var det verkligen! Två stycken riktigt heta CL-Shad 14, liggandes i det snyggaste kuvertet. Den bakre på bilden syns knappt men den är i samma färg som den Micke dominerade med på mitt hemmavatten i våras. En nästan genomskinlig kropp med rosa/lila rygg. Sedan har jag tjatat på Micke om något helsvart. Det är förstås tråkigt för en duktig betesmålare/gjutare men ack så effektivt i humusfärgade vatten ibland. Men nu dök den alltså upp och glad är jag för denna lakritsfisk. Du ska ha ett stort tack bäste Micke!

De ska få simma i Östersjön redan till helgen för i morgon förmiddag packar jag in mig och alla fiskegrejor i bilen och åker drygt 40 mil söderut. Det är dags för det årliga besöket hos Freddan igen och en helhelg i Misterhults skärgård. Jag kan knappt vänta.

Skitfiske på er, så länge!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar