lördag 15 augusti 2015

Popper och Mcrubber Bass

Igår dök en liten beställning från sportfiskeprylar upp. Som en femåring på sin födelsedag slet jag upp paketet med lite nya jiggar och ett par poppers. Det blev Lunker City ribster, swimfish och Mcrubber Bass. De poppers som beställdes var Strike Pop - Hot pike och en neutralt färgad Rapala Skitter Pop.


Sedan var tanken att jag skulle hålla mig till söndag morgon då Aleksander än en gång bjudit med mig på ett tidigt mälarbesök. Det gick inte så bra, jag kastade mig ut på hemmavattnet i morse också.

Strax efter fem på morgonen - lika tyst som vackert över sjön.
Som nybörjare på abborrfiske har jag ännu inte riktigt haft chansen att prova på popper. Texas och Carolina har hållit mig sysselsatt men nu börjar det bli hög tid att köra ytbeten. Och efter att ha provat ställer jag mig frågan; varför har jag aldrig gjort detta förut (har förvisso kört popper efter gädda tidigare)? Det var ju nästan löjligt roligt! Spektakulära hopphugg och följande plogar. Det blev ett par snipor också som massakrerade min lilla Hot Pike.

En av ganska många som lät sig smaka. Tyvärr inga större - förutom den jag tappade vid båtkanten...
Det blev ett litet gäng popperborrar men ju längre morgonen led så ville de inte längre hugga ytligt, som det brukar kunna vara. Då övergick jag till ribster-jiggar och texas. Det dög inte alls och efter att ha provat runt en stund hittades jiggen för dagen; Mcrubber Bass i färgen finmört. I det humusfärgade vattnet, med solen starkt lysande ovanför, var det en dräpare bland näckrosorna.


Tyvärr var den en småfisk-magnet och lockade inget större än 2 hg. Riktigt bra jigg, åtminstone att sätta på vanlig jiggskalle. Jag provade även att sätta den på en offsetkrok till Texas. Det var ingen höjdare. Den rörde sig hyfsat framåt men hade ingen som helst gång när den dalade mot botten. Jiggskalle, alltså.

Det blev några fruktlösa gäddförsök tidigt på morgonen också. Men de stod som vanligt inte att finna i de få öppnare delarna av sjön. Inte ens när jag drog på en gammal killer från svunna tider:

Hi-Lo Fire Tiger - en riktig kompis!
Skitfiske på er, så länge!

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar