måndag 3 augusti 2015

Sniprace och batteristrul

Ett högtryck är här - äntligen! Hela 1020 hPa i lufttryck för första gången på flera veckor, känns det som. Då bestämde jag mig för ett gryningspass på den "nya" abborrsjön denna måndag. Solen gick upp 04.32 och precis då åkte jag, något försenad, hemifrån. Sjön låg blank och väntade på mig och först när jag puttrade ut kom en lätt västlig vind och krusade ytan. Det var en fantastiskt vacker morgon.

Den lilla skogssjön har ett relativt jämnt djup på 2,5 - 3,5 meter. Det finns förstås vassar och lite näckrosbälten men oftast hittar man abborrarna i sjöns mitt där botten är rejält kuperad. För att lyckas lokalisera dem med framgång behövs ett lod och jag köpte ju nyligen ett enkelt sådant. Som batteri införskaffade jag mig ett MC-batteri, modell enklare.


Efter senaste turen blev batteriet nästan urladdat och när jag senare laddade så betedde sig laddaren märkligt. Jag tänkte inte mer på det men väl ute på sjön i morse så dog det "fulladdade" batteriet efter tio minuter. Sedan fick jag leta på gammalt hederligt vis men det var inte det lättaste mitt ute på sjön. Det blev inåt istället, mot vassuddar och småöar. Där hittade jag ett tiotal sporadiska abborrar och lika många snipor!  




En trevlig morgontur vars höjdpunkt var en gädda på ca 2,5 kg som gav mig en riktig fight på lätta grejor. Den slet sig ur näven vid båtkanten och avkrokade sig själv á la quick release och fastnade inte på kort. 

Nu stundar fiske i Östhammar i veckan. Min gamle kamrat Johan ringde och bjöd in mig på ett kvällspass. Jag tackade naturligtvis ja men måste nu fixa batteriet till lodet innan dess. Det vill inte fungera (trots att vätskenivån är perfekt och laddaren fungerar) och handlaren som sålde det har semesterstängt till 10/8. Vad göra? Det fick bli en tillfällig lösning. En rejält överdimensionerad och framförallt tung lösning.  


Från 4 Ah till 80 Ah och från ca 2 kg till 20+ kg. Då marinbatteriet redan fanns hemma så blev det på det viset. Om inte annat så fick jag ju åter användning av den pimpel-skrylla som jag tillverkade under en av Knivsta Sportfiskeklubbs pysselkvällar 1987. Alltid något...

Skitfiske på er, så länge!








3 kommentarer:

  1. Bra blogg Anders - kul att hitta den!

    Fiskar en del i Valloxen nu för tiden - har en båt vid pepparn. Med elmotor och lod försöker jag lära mig sjön... :)
    Letar efter abborren - älskar jiggfisket efter de randiga! Inte hittat några hotspots än. Har du några tips efter dina år på sjön?

    Jojje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare George (kan det vara min klasskamrat från förr?)! Kul att du gillar bloggen.
      Just abborre var det som fiskades minst förr. Men några ställen minns jag.
      Under motorvägsbron - där finns mycket struktur på botten samt bropelarna att gömma sig bland för borrarna. Där fanns också mycket gös, åtminstone förr.
      Grynnan, mitt i Ledingeviken, var alltid intressant men det var inte så populärt att fiska där då.
      Utanför björnudden finns det djupare partier som också höll abborre och gös.
      Mellan Valloxsäby och ön utanför går det någon gammal stenbrygga eller liknande på botten. Där fick vi mycket abborre.
      Men vi hade ju inte lod på den tiden (och fick heller aldrig riktigt stora abborrar) så det finns mycket att upptäcka.

      Det skulle vara vansinnigt roligt att fiska i Valloxen igen - en tanke jag haft länge men som inte blivit av. Har du plats i båten någon gång så kommer jag gärna. Ofint att bjuda in sig själv, jag vet, men jag kunde inte låta bli. :)
      Ha det! / Anders

      Radera
    2. Visst är det högstadieklasskamraten! 😄

      Före och efter bron står det både smått och större, ser ut att vara en del gös just nu runt 2-3m som står precis utanför strömmarna och så borrar oftare typiskt nere mot botten. Inga mängder borrar och inga större har kommit i båten - lustigt ändå med tanke på kräftorna i sjön... Borde finnas mer och större tänker jag. Har dock hållit mig på smala delen av vattnet. So far.

      Skulle vara kanonkul att ta en vända tillsammans - försöker komma ut så ofta det går på mitt "hemmavatten".
      Lägg gärna ett mail på george.glosemeyer@tele2.se så kan vi nog sy ihop nåt!

      Jojje

      Radera