fredag 21 mars 2014

Lugna nerverna

Senaste fiskepasset var i söndags (16/3). Då var jag ut på den öppna sjön som sedan plötsligt stängdes igen. I tisdags, tidig morgon. Jag kör mot jobbet och närmar mig sjön. På håll ser det ut som en spegelblank yta men väl framme kryper paniken upp längs ryggraden, får nackhåren att resa sig. Hela sjön är täckt med is! Över en natt, bara. Vad ända in i...

Så har veckan sett ut samt att det kommit 10 - 15 cm snö i norduppland. Tröstlöst kan tyckas men så är inte fallet då det redan börjar att ordna upp sig. Idag har det ju varit 10 plusgrader och skall fortsätta så över helgen. Isen hinner gå tills på söndag då det blir ett sjöpass igen och denna gång med min dotter som glädjande nog vill med ut.

För att lugna spända och spattiga fiskenerver inför mässan i morgon så var jag tvungen att ta en kort tur till ån efter jobbet. Den lilla ån som alltid levererar, om än mest 2-kilosfiskar men ibland en 4:a eller 5:a. Denna tur på en timme var inte annorlunda.

Efter veckans kyla så var gäddorna stela men samtidigt helt vilda. Den plötsliga värmen triggade igång dem ordentligt. Det var dock extremt långsam hemtagning av betena som gällde. Bäst paddling vid låga hastigheter av de beten som fick följa med var Slim Jim shad från TN-Lures. Fiskar man den mot den lätta strömmen i ån kan man få den att nästan stå helt stilla med en lätt fladdrande paddel bakom. En av dagens gäddor högg när betet stått så i över tio sekunder. 

Det blev fem upp på en timme, från ca 2,5 kilo upp till dryga 4. Alla högg på Slim Jim i grön/guld. Sedan det betet levererades till mig för ett bra tag sedan har jag hunnit plocka ett stort antal gäddor på samma bete!!! Alltså, inte samma sort utan samma gummikropp. Utan att använda Mend-It eller liknande gummilagning. Den är helt sjukt hållbar men ändå så mjuk att den paddlar och vobblar i väldigt låg fart. Imponerande kombination Tommy, aka TN-Lures, fått till. Det ska dock sägas att den börjar bli rejält sargad nu men först efter 30+ gäddor. På bilden nedan förstår ni säkert varför.



4+ med slukad shad. Trots paddel genom gällocket så satt krokarna riktigt skonsamt.

I morgon blir det mässa som gäller och kanske även ett blogginlägg därefter. 
Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar