söndag 23 mars 2014

Dagen efter

Igår var det som bekant mässa som gällde. Den första mässa på väldigt många år för min del. För er som inte hade möjlighet att närvara kan jag säga att det var stort, mycket och många.

Jag var där när portarna slog upp vid 09.00 och då var det framkomligt bland montrarna. Två timmar senare fick man armbåga sig igenom massorna och vara glad om man kommit tio meter framåt per minut. Men det var det förstås värt med tanke på hur mycket roligt det fanns att titta, känna och klämma på.

Det blev aldrig att jag klämde på Svartzonker, men han var ju där förstås. Precis som Buster, Trumman, Jan O, Ruhe och alla andra fiskeprofiler och youtube-kändisar. Sedan var det utrustningen. Drömbåtar med filtklädda kastdäck och frontmonterade minnkotas stod utplacerade lite här och där. Spön tornade upp sig mot taken och beten fyllde otaliga hyllmeter. Utbudet speglades av den pågående gäddtrenden; gummit. Det var shadar och swimbaits som gällde, ganska mycket tailbeten också men knappt några jerkbaits eller vobblers alls, i jämförelse.

Insnöad på gummi som jag är, var ju detta himmelriket. Det blev dock för mycket av det goda, tre lager ost på mackan när det hade räckt med ett. Jag blev snurrig av det massiva utbudet och valde istället att spela på säkra kort. Det innebar att jag köpte endast ett bete och det var ännu en Hippishake från PiggKing Lures, dock i en ny färg. Jag träffade också PiggKing himself, Fredrik Johansson, och det var en trevlig småländsk herre som stod och krängde sitt toppgummi i Attitude Baits monter. På samma ställe inhandlades även lekanden, wirelås, beteslås och en stor gäddhåv. Håven har jag saknat vid ensamfisket. Vill man, som jag, blogga och dokumentera sitt fiske behövs bilder och videoklipp. Är man ensam i båten blir det hafsigt och stressigt med fotandet/filmandet då det ju är bråttom att släppa tillbaka fisken i god kondition. I en rejäl håv med gummerat nät kan gäddan få vila lite medan man hinner få igång kameran. Håv = bra vid ensamfiske men dåligt att bära runt på en överbefolkad mässa, även om den köptes i slutet av besöket.

Vidare kollade jag på några föredrag också. Grabbarna från Freewater pictures imponerade med sitt gäddäventyr från Alaska. Värt att kolla på och finns på Fishecos youtubekanal tillsammans med övriga föredrag och intervjuer.

Det var lite om mässan i korthet och tråkigt nog utan bilder då mobiltelefon med kamera visst blev kvar i en bil vid en tågstation i norduppland, dryga tio mil från Kista...

I dag är det ett nytt pass som gäller på eftermiddagen. Flera ord kommer så småningom.
Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar