lördag 15 mars 2014

Halv storm satte käppar i hjulet


Idag skulle det ha blivit ett pass på sjön med en kille som hörde av sig på min "kontaktannons" på fiskesnack. Trevligt tyckte jag och såg fram emot sällskap i båten. I slutet på veckan som gått hotade smhi med snöstorm under natten och fortsatt halvstorm med sol under dagen. Jag tänkte att det blir nog inte så farligt så fiskepasset planerades in ändå. I morse blev vi dock tvungna att ställa in då vindriktningen gjorde att det fanns för få läplatser i sjön som är dugliga att fiska av.

SlimJim shad
Istället tog jag pick och pack och drog till den välbesökta ån. Jag tog med kamera med ett gammalt stativ jag hittade i förrådet med planen att filma lite hugg och drillningar. Det gick sådär. Först hade vi strömavbrott hela morgonen så jag kunde inte ladda batteriet till kameran. Väl ute vid ån, riggad och klar så gav den första timmens fiske inte en kontakt. Det enda som hände var att batteriet tog slut trots att jag bara filmade i korta omgångar. Jag fiskade en stund till och hade vid det här laget betat av flera hundra meter av en annars ganska fångstgivande sträcka. Grön/guldigt gummi och limegrön tail fick jobba men utan resultat. Kaffesuget drog mig tillbaka till bilen som förstås skyddade mot den isande nordanvinden också. I värmen kikade jag på Instagram och såg den ena gäddfiskaren efter den andra som trotsat blåsten och fångat fina gäddor som hölls upp framför kameran. Nej, nu jäklar ska jag också ta några, tänkte jag och tog nya tag.

Jag började om på samma ställe där jag startade och med samma bete; SlimJim shad. Plötsligt hade luckan prickats in och de högg friskt. Fyra gäddor på en kort stund med ännu en 4+ i topp. Man kan
börja tro att det är samma 4+ som plockats flera
gånger denna vecka men så är inte fallet.


Dagens största lilla gädda, 4+ på Little Miss Ronin

Nu vankas hemska minusgrader i nästa vecka. Och jag som knappt kan vänta tills min grunda sjö värms upp tillräckligt för att få de större madammerna mer aktiva. Jag saknar storlek men måste påminna mig om att det faktiskt bara är mitten på mars. Vid den här tiden brukar det ligga minst 20 cm is på sjöarna i uppland med noll spinnfiskade gäddor i jämförelse med de 90 som redan hunnit krokas i år. Storleken kommer! Tålamod!

Skitfiske på er!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar