tisdag 25 mars 2014

Är det verkligen vikten som väger tyngst?

Som de flesta vet så har gäddfisket utvecklats enormt de senaste tio åren. Med nya och innovativa spön, rullar, linor men kanske framförallt beten har marknadens utbud nått nya höjder. Efterfrågan och intresset är större än någonsin. Det är bara att se på helgens mässa. Det kändes som att 90% handlade om gäddfiske. Förstås inte mig emot.

Något som också ändrats sedan jag fiskade mycket senast (15-20 år sedan) är synen på vad en stor gädda är. På nittiotalet var det högst ovanligt med en mätdekal eller måttband i båten. Det var våg som gällde. Nu är det nästan tvärtom, åtminstone på tävlingarna. De flesta sportfiskare man ser på sociala medier, poserandes framför kameran med fina gäddor, gör både och. Mäter och väger. Men vilket väger tyngst? Ja, vikten förstås men jag menar; om du får en lång och smal gädda eller en kort och tjock, vilken klassar du som störst?

Svaren varierar givetvis och är högst individuella. Personligen, om man blir tvungen att välja, skulle jag säga en som är lång och tjock! Skämt åsido, jag tar hellre en kort gädda i god kondition som skänker känslan av tyngd under drillningen än att dra upp en lång men spinkig rackare. Men det är ju bara min åsikt.

Nu till dagens korta tur på sjön. På tisdagar går dottern lite längre i skolan och kommer med ett senare tåg. Om man är ett fiskesyndrom så jobbar man då på utav sjutton på eftermiddagen, kastar sig iväg till båten och tar en dryg timmes tur på sjön istället för vid ån. Som ni vet har ån hugg-garanti den här årstiden men det verkar inte simma någon vidare storlek där. Det gör det däremot i sjön även om de är förskräckligt tröga i kylan.

Denna eftermiddag hade vinden vänt från sydväst till en isande nordan. Då passet ju skulle bli väldigt kort så höll jag mig relativt nära båtplatsen i en mindre vik som låg i halvt lä. Mitt ute på sjön seglade de vita gässen på vågtopparna och där hade jag ingen lust att vara. Det var shadar som gällde och i det soliga vädret blev det återigen grön/guldglitter. Först nyinköpt Hippsihake i den färgen och sedan den sargade SlimJimen ni läst om förut (tjatigt många gånger...).



SlimJim



Det var den sistnämnda som gällde för dagen. Två gäddor upp, en snipa och en 6 plusare.






Den större fick även inviga insidan på den nyinköpta håven från mässan. Abus gäddhåv med gummerat nät, som verkar fungera fint.
Jag varken vägde eller mätte gäddan, om vi nu får återgå till inläggets rubrik. Den var lite för liten för det. Snart nog ska dock både våg och måttband få åka fram, hoppas jag.

Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar