onsdag 12 mars 2014

Mikropass i ån

Efter jobbet väntar jag varje eftermiddag på min dotter som kommer med tåg från skolan. Ibland blir man ju färdig lite tidigare och idag var en sådan dag. En timme och en kvart tills tåget kommer och ingen lust att vänta i bilen. Vad göra? Jo, ta en sväng ned till lilla ån och dänga lite gummi.

Som jag berättade i förra inlägget hade jag utrustningen med i bilen ifall fisketillfälle dök upp. Precis som idag. Dessvärre fanns inga lämpliga kläder och skor i bilen. Det skiter vi i, tänkte jag med mitt syndrom och klafsade ned till ån i lågskor. Med soligt väder och okrusad yta på ån föll betesvalet på Slim Jim Shad från TN-Lures i färgen Fs grön/guld. Jag drog ett par kast in under överhängande träd med noll förväntningar om hugg. I ett kast, när shaden nästan var hemvevad, frispolade jag inför nästa kast och var på väg att lyfta betet ur vattnet. Plötsligt dök en gädda upp från ingenstans och slukade gummit mitt framför ögonen på mig. Riktigt kul hugg som fick en att hoppa till. Den drog ut lite lina och jag hann hala upp telefonen för lite filmning.






Samma gädda efter avkrokning


Jag fiskade i en kvart till och drog en kort men tvärfet 2+ på ett annat ställe. Sedan var det dags att skölja av händerna lite i ån, packa ihop och hämta dotter vid tåget. Jag brukar klaga på henne att hon luktar mycket parfym i bilen men denna dag klagade hon på mig. Hon sa att jag luktade gädda. Det tog jag som en komplimang.

Skitfiske på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar