söndag 2 mars 2014

Isen börjar att släppa sitt grepp


Denna söndag var det åter dags att ta sig ned till inloppet via ån. Under den gångna veckan har jag sett inloppsviken från vägen till jobbet och noterat att den smala remsa med öppet vatten plötsligt blivit väldigt mycket bredare. Väl nere vid viken visade den sig vara helt isfri! Säkert 400 hundra meter lång och nästan hundra meter bred! Knuten näve, segergest! Nu jävlar! Helt plötsligt kunde man drifta, täcka lite yta i jakten på de större. Mängdfisket finns ju redan där (prick 70 spinnfiskade gäddor hittills under 2014, nästan lite sjukt på två vintermånader) men storleken söks. Störst än så länge under det nya året är på 6,1 kg och strax under metern lång. Det var dags att ändra på den saken.

En Hippishake i blå/vit sitter på - inte helt ovanligt...


Så vackert men tyvärr vindstilla



Dessvärre fanns en kugge i hjulet - stiltje. Det gör sig inte så bra i min sjö där djupet inte överstiger två meter. Om ytan inte krusas blir gäddorna vansinnigt skygga, de stora alltså.

Jag började med att ta mig en lång bit ut i viken för att drifta mitt i, där det finns lite djup att tala om. Den nya Hogshad i blå/vit från Pigg King Lures fick starta passet. En snabb snipa och sedan hände inget på länge. Jag fiskade av stora delar av den isfria viken men hittade inte ett liv. Efter närmare två timmar beslutade jag mig för att ta mig tillbaka, ned till den innersta delen av viken där jag krokat så vansinnigt många gäddor de senaste turerna. Kanske de större gäddorna hade följt med alla de andra ned på grundare vatten? Intagit positioner inför leken? Svar, nej. Visst, det började att hugga friskt men det var snip-race. Nio gäddor på en timmes fiske vid inloppet med två 3+ i täten. Roligt men ändå en viss besvikelse. Behållningen var att en av 3+ gäddorna högg så jädra hårt att jag nästan tappade spöet. Riktigt roligt hugg. Tyvärr var den ju inte så stor som jag först trodde.




Urstark liten 3+ på Mcrubber


Man ska inte ha för höga förväntningar inom fisket. Detsamma gäller visst livet. Det är så lätt att bli besviken då.

Skitfiske på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar