söndag 9 mars 2014

Bortblåst


Nu är åbåten, eller gummijollen ett minne blott. Isen gick på hela sjön i fredags och den större plastbåten kunde sjösättas. Som alla andra gäddfiskare vid islossardags var jag hur tänd som helst och satt i båten vid soluppgång.


Den gamla, stabila livräddningsbåten är en grym liten fiskemaskin



Blåsig soluppgång


Som synes på bilden så blåste det rejält redan på morgonen. SMHI hade lovat 6 m/s med 10 i byarna, syd/väst. Det visade sig att de hade lite fel. Vid lunch var det snarare 8 m/s med 12 i byarna. Vad är problemet, kanske ni tänker. Det är väl bara att ankra. Så sant som det är sagt men problemet var att ankaret sumpades en halvtimme in i turen. När båten skulle vinterförvaras kanske ägaren tog bort ankartampen som annars sitter fastknuten i fören. Vid deras vänliga sjösättning igår knöt någon sedan fast den igen men kanske inte på ett sjömannamässigt sätt. Jag kollade heller inte grejorna utan körde bara igång, i min iver. Hursomhelst höll inte knuten för den vind som sög tag i båten denna morgon. Efter ett par ankringar så började båten plötsligt att driva och ankaret med tamp sover nu bland fiskarna.

De följande fyra timmarna fladdrade jag runt på sjön som ett löv med vinden. Vindriktningen gjorde att det knappt fanns en enda läposition i hela sjön så fisket blev lite meckigt. Jag kilade in båten i vassöar och drev längs kanter där vassen fick agera broms. Det gick sådär.

För att spä på det negativa så hade tydligen den kraftiga blåsten under flera dagar grumlat upp det grunda vattnet också. Det var sämre sikt än någonsin. Med dessa förutsättningar lyckades jag kroka tre gäddor på fem timmar varav största på 4+.


4+ på Hippishake Sr i blå/glitter


Segt med andra ord men roligt. Man får ju lov att se det positiva i sammanhanget; det är trots allt öppet vatten igen.

Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar