torsdag 17 september 2015

Sjötid och småfisk

I måndags var jag ut på ett pass. I tisdags blev det en kortare tur och, håll i hatten, även igår satt jag i båten. Har man ett syndrom så har man.

Tisdagens tur var blöt och blåsig och gick därför helt i gäddans tecken. Nu när geggan närmast strandkanterna börjar att glesna lite gjorde jag första försöket att fiska där sedan i våras. Det är offsetkrok som gäller, ett riggning jag inte är särskilt förtjust i. Dels bommas en hel del fisk och dels orsakar den stora enkelkroken ofta fula skador på de fiskar som krokas. Men då jag hittade en enda offsetkrok som låg längst ned i en låda så riggade jag en 6' Kopyto. Det small direkt.


Det högg till höger och vänster och paddlar flög åt alla håll. Smågäddorna var helt galna och jag hade säkert tio hugg på kort tid men lyckades bara landa fyra stycken. Ännu en gång så gömmer sig de större under växtbältet, tjatigt men tråkigt sant. Efter två söndertuggade Kopytos och en CL Shad 14 var det dags att avsluta.

Igår drog jag till andra områden. Då solen och en alldeles för svag vind gjorde mig sällskap så var ursprungsplanen att leta stor abborre med hjälp av texas-rig bland näckrosorna. Det gick inte för sig. Jag vet inte om det berodde på lågtrycket eller mina bristande kunskaper men abborrarna ville inte alls. 

Så här glad blir man av sammanlagt 5 abborrar i denna storlek...

... och även av gäddor som roffar åt sig abborrmaten.
När vinden tilltog något och sporadiska moln täckte solen körde jag lite gädda istället. Jag började att drifta i växtligheten och fick några försiktiga pet på offsetriggat gummi och spinnerbait. Men inte heller gäddorna var i farten alls. På väg hemåt valde jag att driva genom den växtfri strömfåran i sjöns mitt. Kanske denna dag skulle vara den första någonsin då större gäddor faktiskt simmade där ute? Svaret var nej. Till en början högg inga fiskar överhuvudtaget men efter att en Buster Jerk åkte på så plockades fyra friska snipor.


Jag har blivit den ofrivillige snipfiskaren. Jag vet sedan tidigare att mitt hemmavatten kan vara oerhört svårt och tjurigt vid denna årstid men vad ska man göra? Sitta hemma? Renovera de fönster som skulle ha gjorts redan förra sommaren? Nää, jag kan släppa spöet lika lite som min tonårsdotter kan släppa sin mobiltelefon. Det är sakernas natur, bara.

Skitfiske på er, så länge!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar