måndag 14 september 2015

Mängdfiskemåndag

Knät får fortfarande anses nyopererat och begränsar min rörelseförmåga rejält. Jag är sjukskriven i ytterligare två veckor men kan som tur är sitta i båten istället för att bara sitta hemma. Idag blev det därför ett litet pass på hemmavattnet.

Jag åkte söderut i sjön för att fortsätta leta stor abborre i området där jag och Aleksander hittade dem i lördags. Abborrarna var i högsta grad på plats även om de riktigt stora bitarna inte riktigt var på humör, åtminstone inte till en början. Temperaturen i vattnet har i ganska snabb takt sjunkit och borrarna har redan börjat klumpa ihop sig i stim inför hösten. Jag lokaliserade ett par sådana stim och hade stundvis fantastiskt roligt fiske på både popper och texas-rig.

Ett helt gäng blev det men mest små...

... och så denna lite finare på 665 g.
Det blev också 6-7 snipor på texas-rig. Oönskade men roliga!


Då gäddorna var så på hugget bytte jag snart till gäddspöet istället. Jag driftade med ikea-kassen som drivankare och flippade tailbeten och shadar mellan näckrosorna. Det gav ett tiotal hugg varav två var av stoooora abborrar. Den ena missade en Mcrubber vid båtkanten och den andra ville mörda en CL- Shad 14 från CaesarLures men hoppade av efter några sekunders drillning. Surt!
De övriga huggen kom från mindre gäddor där de flesta bara nafsade och några lät sig krokas.

Störst för dagen (minst liten)... 

...som högg på en en Mcmanus Tail med stor tail från Architect Custom Lures.

De stora gäddorna står, som alltid, längst in i gröten och är fortfarande skyddade av sitt växttak. Men äntligen börjar situationen att ljusna; det dröjer nog inte mer än en vecka eller två innan man faktiskt kan börja nå dem. Som jag längtar...

Skitfiske på er, så länge!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar