lördag 19 september 2015

Höstgäddor - sakta men säkert

Det har blivit en del fiske i detta veckoslut. Näckrosorna glesnar så sakteliga och tidigare ofiskbara områden börjar att öppna upp sig. Dock är det ännu ett par veckor kvar innan fisket på höstgädda verkligen sätter igång på mina hemmavatten.

Först var jag ut på en tur i regnet och blåsten under gårdagen. Gäddorna var verkligen på hugget och det blev en handfull på offsetriggat gummi samt ett flertal bomhugg, som det brukar kunna bli när krokspetsen är halvt dold.

De flesta högg antingen på Kopyto 6´...

...eller Hippishake Jr från Piggking.

Störst under gårdagen; en arg 3,5:a. Inte mycket att hänga i granen men det tar sig.
Dagens pass startade vid sjutiden i morse. Till skillnad mot förra lördagen så lyckades jag att komma i tid (som oftast). Dagens sällskap bestod av Aleksander men även av Casper, en ung bloggföljare som bett att få hänga med. Självklart fick han det och vi klämde oss ned i den lilla plastbåten och gav oss ut.

Casper i keps pekar ut jagande fiskar och han med skägg både i ansiktet och på huvudet är förstås Aleksander.
Vi började med fiske bland spenaten och mängder av bommade hugg på offset. Sedan fortsatte det hela med fiske bland spenaten och mängder av bommade hugg på offset. Det var en frustrerande och tålamodsprövande historia. Ni som har fiskat med offset vet att krokningsförmågan reduceras och det vill till att gäddorna tar betet rejält. Men när de bara smånafsar och hugger halvdant är det svårt.
Det fick vi verkligen erfara denna dag då något slags rekord förmodligen slogs. Vi hade en bit över tjugo kontakter men lyckades bara att kroka tre gäddor! Tre!!!

Jag tog en snipa på Hippishake Jr och bommade fyra hugg. Casper bommade även han fyra hugg på ytgroda och Pigshad Jr. Aleksander däremot hade betet för dagen, en Mcrubber Jr i Golden Shiner som fick utstå närmare 15 hugg varav två krokades.

Snipa...

...och en finare fisk på 92 cm...

...och runt 5 kilo.
Vad jag vet var det Aleksanders första pass med offset. Efter att ha bommat över tio hugg verkade han vara beredd att gå loss på enkelkrokarna med vinkelslip och svetslåga. Men efter den finare fisken var de ok igen. Märkligt, det där... (om detta korta stycke känns onödigt och mest hånande så har det ingenting att göra med att jag blev utfiskad idag. ;)

Ett mycket trevligt pass avslutades. Ett pass som trots allt hade ett minus. Sopig guide som jag var så lyckades jag inte se till att dagens gäst Casper fick kroka sig en gädda. Men jag tror att han hade en trevlig stund ändå. Om inte annat så kanske det blir en lucka till under hösten. Bättre lycka då, får vi hoppas!

Skitfiske på er, så länge!

    






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar