fredag 25 september 2015

Bra dag!


En kraftig sydvästlig vind hade norduppland i sitt grepp denna soliga fredag. På förmiddagen gav jag mig ut på ett så kallat; passa-på-att-fiska-på-sista-dagen-av-sjukskrivningen-pass. Det var drifter i spenaten tillsammans med mina fiender offsetkrokarna som var planen. Jag hade bestämt att jag ska lyckas med dessa någon gång och idag får man väl säga att det nästan blev så (fler krokade än bommade åtminstone).

Redan i första driften krokades en snipa på en Hippishake Jr och kort därefter brändes en.


På andra driften krokades ytterligare två gäddor på samma bete men bara smått. När små pooler bland växtligheten dök upp passade jag på att fiska lite "riktiga" beten.

Småtting på Slim Jim Shad...

... och ännu en på Syndromtail.
Bra huggfrekvens men bara småfisk. De större har jag ännu inte sett röken av under denna sensommar/tidiga höst. Aleksander fick ju förvisso en 92:a runt 5 kg förra lördagen men jag menar de som ligger runt metersträcket eller över. Jag vet att de verkar vilja trycka så länge som möjligt under sjöns växtlock för att så småningom komma ut och jaga på mer öppet vatten. 
Jag gick nyligen tillbaka och läste blogginlägg från den här tiden förra året. Då började kontakterna med större fiskar 4/10. Året dessförinnan var det också 4/10!? Men i år får det bli den 25/9 som officiellt blir startdatum för höstgäddfisket på mitt hemmavatten. Det blev nämligen en bättre fisk i håven till slut.


Strax innan hemgång drev jag genom ett område med glesare växtlighet där det gick att fiska med vanliga krokar. På beteslåset hamnade en AL-Tail från AL-Pikebaits i skitmörtsfärg, samma bete som gav vikt-PB i våras. En riktig killer i solsken! Längs en vassrugge, bestående av tre ensliga strån som stack upp, högg det plötsligt vansinneshårt! En stort huvud bröt ytan, skakade våldsamt och drog sedan iväg på en lång rusning åt sidan. Äntligen!!!!, tänkte jag och drillade in fisken i håven.

102,5 cm med rejäl skalle och tillhörande nacke...

... men ganska slank vilket fick vågen att stanna på 6,5 kg. 
En frustration har byggts upp hos mig de senaste 2-3 veckorna då jag inte alls lyckats att få till mitt gäddfiske. Så det var med en riktigt behaglig värme i fiskesjälen som jag såg denna fina metersfisk simma åter till sitt. Passet rundades av men fiskeglädjen slutade faktiskt inte där.

När jag kom hem hittade jag nämligen en brevlåda fylld av ren kärlek!

Först låg där en ruskigt fin Steamroller som jag beställt från Anchorbaits...

... och sedan var de äntligen tillbaka; mina snidade Syndromtailar som har varit på målning hos världens bästa Micke (Caesarlures)! Den översta har fått passande paddel från ett trasigt Baggebete och de andra är klädda i Knorrar från Piggking.
Det var en märklig känsla att hålla i så galet snygga beten och samtidigt inse att det faktiskt är jag som har gjort dem. I grunden alltså, då de inte såg så mycket ut för världen. Ett snyggt målarjobb kan verkligen göra underverk. Jag är oerhört nöjd Micke! Stort tack till dig! "Problemet" nu blir att få till något slags testfiske av dessa under morgondagen. En dag då det egentligen inte skulle bli något fiske...

Skitfiske på er, så länge!


      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar