tisdag 22 september 2015

Kort men lyckat abborrpass

Igår kväll blev det ett kort spontanpass på hemmavattnet. Tanken var gädda men abborrspöet hängde med som backup. Och tur var det för väl i båten dog vinden helt och en kvällssol tittade fram genom regntunga moln.


Det blev Texasrig bland näckrosorna istället, ett val som inte kom att ångras. Under sommaren står abborrarna sporadiskt utplacerade här och där i den jämngrunda sjön men nu när hösten klivit över tröskeln packar de ihop sig i små stim. När man väl hittar dessa blir det lätt kalabalik.

Det blev en huggsexa som heter duga på min Texas-riggade Swimming Ribster (Lunker City) i färgen Arkansas shiner. Helt galna abborrar som både högg och kämpade som starka gäddor. Det var ett riktigt roligt kvällspass med en bit över 20 fiskar som avkrokades varav 10 stycken klev över halvkilossträcket.

Kvällens första fisk...

... och kvällens största fisk, 41 cm och 915 g.

En till fin och stabbig borre på 820 g. I min skitiga båt kan ett tränat öga se mitt Ikea-drivankare, locket till en pimpelskrylla som jag tillverkade under sent 80-tal (sittunderlag) samt mitt suveräna dyankare; en gammal tiokilosvikt. :)
När borrarna var så pass på hugget provade jag också både lite större crankbait samt popper för att söka ännu större fisk. Men det verkade inte duga alls. Det skulle vara gummi i mellanvattnet. Fisket klingade sedan av lite men några snipor hann ta för sig innan mörkret plötsligt infann sig, alldeles för tidigt och det roliga var över, för denna gång.

Skitfiske på er, så länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar