fredag 10 juli 2015

Stolpe ut

SMHI och jag är inte kompisar längre. Fula ord uttalades och vänskapskontakten bröts, om än tillfälligt. Under kvällen igår bestämde jag mig för att köra ett morgonpass denna fredag. Det baserades förstås på väderprognosen. SMHI hade lovat uppehåll med regnet ända fram till kl 14.00. Perfekt! När klockan ringde 06.00 imorse dubbelkollade jag; uppehåll till 13.00. Inte en droppe i mina trakter. Jag drog således till sjön.

Fisket började ganska bra med ett gäng abborrar på Texasrig bland näckrosorna. Störst var en på 39 cm och ca 7 hg.


Sedan dränktes fisket. Redan innan 09.00 kom första störtskuren. Abborrarna gömde sig förskräckta och huggen uteblev. När skuren var över högg bara några småborrar innan gäddorna tog över.



Efter att ha förlorat tre offsetkrokar med tillhörande bulletvikter och pärlor, tack vare gäddavbitna fluorotafsar, fick jag nog. Det blev gäddfiske en stund men det verkade bara vara de små som var i farten. Jag hade en stor följare som aldrig riktigt ville äta spinnerbaitet. Som vanligt på sommaren i min sjö såg jag stora gäddor plöja genom det ogenomträngliga växtbältet längst in mot vassen. Precis där inne där man inte kommer åt dem. Detta visste jag redan men hade nästan glömt bort hur frustrerande det är. Åter till abborrarna. Men då jag inte ville sumpa mer riggar fick det bli en specialare. Det enda material som fanns i lådan var ju det som jag gör gäddtafsar av. På tok för kraftigt men vad ska man göra? Det är den riggen som syns på bilden ovan, den hela bland de avbitna.
Det funkade hjälpligt och gav ett par borrar till.

Sedan kom skur två, tre och fyra. Fisket dog och allt blev dyngsurt av det kraftiga regnet. Jag ledsnade ur, på oflytet, regnet och SMHI. Vid strax efter 11.00 gav jag upp när jag knappt ens såg land genom ridån av regn. Trots den ganska fina abborren i början kändes det hela lite stolpe ut. Nya tag (och kom högtryck, snälla)!

Skitfiske på er, så länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar