fredag 17 juli 2015

Mitt-på-dagen-fiske och vänsterprassel

Idag blev det ett litet mitt-på-dagen-pass. Det hör ju inte till vanligheten att man gör sådant i juli. Åtminstone inte med medeldjup på 1,4 meter. Men denna fredag var det mulet, isande (i julimått mätt) nordan och 13 grader. Äh, jag testar - tänkte jag och drog iväg till hemmavattnet.

Det var abborre som stod på agendan, gädda (i rimlig storlek) går ju inte att nå så här års. Jag började med ett nyinköpt litet spinnerbait på beteslåset och utdelningen kom nästan direkt.

Vassklipparen har tydligen gått varm i dagarna då en bred ränna väntande. Fisken står förstås bland växterna lik förbannat...
En riktig kämparborre fick inleda trots att den inte vägde mer än 450 g. Tyvärr högg inga fler på samma plats och efter förflyttning blev det Texas istället. Det levererade också men fel sort.

Oönskad men ända alltid roligt att drilla pigga smågäddor på lätta abborrgrejor.
Jag sökte vidare men hade stora problem att lokalisera huggvillig fisk. Förmodligen för att de är så inställda på sommardygnsrytmen att de gömmer sig dagtid i det grunda vattnet. Jag lyckades dock kroka en handfull till på klassiskt jiggfiske i en liten "pool" med öppet vatten längs en vass. Tyvärr uteblev storleken. Jag visste redan innan att jag var ute på "fel" tid men det var värt en chansning. 

Dagens laguppställning
Abborrarna står väldigt utspritt i mitt hemmavatten och ofta trycker de, likt större gäddor, bland växterna där man inte når dem. Då ledsnar jag, blir frustrerad och tjurig som en gammal gubbe. I det läget kan man kalla sjön för en gnällig kärring och vårt "äktenskap" går in i en svacka där man börjar ifrågasätta varför vi ens börjat umgås. Och även varför vi ens bestämmer träff när båda är tjuriga. För att hitta tillbaka till den där varma, ömma känslan så behöver vi nog ett break. Ett uppehåll så att saknaden infinner sig, lusten till samvaro. Så får det bli men då avhållsamhet inte direkt är min starka sida så bestämmer jag härmed att ett litet vänsterprassel nog skulle kunna vara något...

Skitfiske på er, så länge!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar