onsdag 8 juli 2015

En gäddfiskares abborrpass

Igår åkte jag till föräldrarnas sommarstuga utanför Sigtuna. På vägen ligger Uppsala och där finns det förstås sportfiskebutiker. Tanken var att uppdatera abborrutrustningen. Efter lördagens tur i Hallstaviks skärgård blev jag taggad. Abborrfiske kan ju faktiskt vara riktigt roligt...

Jiggarna började att sina efter denna tur samt att UL-utrustningen från tidigt 90-tal nu går på sista versen. I höstas körde jag med en spinncombo, ett FKP-Gear Draugen D3 med en Shimano Caenan. Helt ok grejor men jag var inte riktigt nöjd med spöet. När det sedan råkade gå av i toppen för ett par månader sedan återgick jag till den gamla rassliga haspelutrustningen. Men nu blir det andra bullar! 



Igår införskaffades ett Shimano Crucial 7'3 x-fast. En av säljarna på den trevliga butiken M&Å berättade att det inte fanns något sådant att sälja men att de; 'kommer in imorgon'. Jag ville ju förstås åka därifrån med ett nytt spö i bagaget eftersom ett kvällspass var inplanerat. Medan jag besviket stod och pillade i jiggbaren kom säljaren igen. 'Du kan få köpa mitt spö. Det är bara provkastat än så länge och plasten på korken är till och med kvar'. Alltid trevligt när man stöter på riktig service minded-anda! Nöjd (och fattigare) lämnade jag butiken och styrde söderut, med nytt spö och ett gäng nya jiggar mm också.

Efter riggning och pyssel kastade jag mig ned till farsans Buster M. När jag tömde bilen på utrustning uppenbarade sig en smärre katastrof. Något som jag aldrig trodde var möjligt hade hänt! Beteshinken med alla gäddbeten hade lämnats hemma! Sjukt och orutinerat på samma gång. Som tur var fanns en liten låda med reservare i väskan. Men de användas aldrig. För första gången (någonsin) låg gäddspöet och vilade, hela passet. 

Crucialspöet var så vansinnigt skönt och roligt att fiska med att tiden bara flög iväg och plötsligt var det dags att åka hem igen utan att ha gett gäddorna ens en chans. Men hur var fisket då? Ruskigt trögt, blir svaret. Lågtryck och kraftig blåst (även sent på kvällen) fick abborrarna att skygga på djupet. Jag lokaliserade dem men de var svårtrugade. Varken klassisk jiggning med Shaker shad och Kopyto eller Texasrig funkade något vidare. Grynnor, kanter och andra strukturer besöktes men det resulterade bara i ett tiotal mindre abborrar och två gäddor på 1,5 - 2 kilo.

Gäddorna var grymt roliga att drilla på det nya spöet. Magiskt, helt enkelt. Så pass trevligt att jag måste ut och prova det ikväll igen.

Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar