fredag 3 juli 2015

Kvällstur i värmen

Det blir inte mycket fiske nu, med det dåliga knät och igenvuxet hemmavatten. Då blir också bloggen lidande när andra sommarsysslor gör sig påminda. Men igår blev det äntligen ett kortare kvällspass i högsommarvärmen. Jag skrev i förra veckan att hemmavattnet var övergivet för säsongen. Jag ljög, som vanligt. Några eldsjälar i ornitologföreningen åker i sjön med vassklippare och idag när jag åkte förbi såg det faktiskt fiskbart ut i rännorna som de skapat. Hmm... kvällsabborre, tänkte jag och åkte till båten. Abborre!? - kanske ni tänker? Var inte oroliga; gäddgrejorna följde också med... Problemet brukar vara att sjöns gäddor sällan håller till i dessa öppna delar utan verkar föredra att jäsa under vegetationstaket. Men grejorna följer alltid med, i fall att...

Jag började vid åtta-tiden men abborrarna var sega och ville inte alls äta. Det blev några smågäddor på jigg till en början. Efter en stund drog jag mig mer inåt den tjocka mattan av näckrosor och fiskade av kanterna med ett gammalt vassdrag som jag hittat bland bortglömda beten från förr. Då lossnade det lite!

De var ganska små men hungriga.
Det blev ett gäng borrar men jag lade ändå snart nog ned det spöet för att prova efter gädda. Det gav just ingenting förutom en mindre följare. Under hela passet hörde jag större gäddor jaga inne i växtdjungeln. Lagom frustrerande när man vet att man inte kommer åt dem...

Även fåglar trivs inne i spenaten. Jag hittade dock en som inte mådde så bra.

På håll trodde jag att det var en plastpåse som jag då tänkte plocka upp men det visade sig vara en svan som gått ur tiden.
Sista timmen återgick jag till abborrjiggning och det gav ett femtontal borrar, stöpta i samma 2-hektosform. De större fiskarna verkade jaga med gäddorna inne bland det oåtkomliga men vad gjorde väl det. Det var ändå en fantastisk kväll på sjön med strålande väder. Sämre kan man ha det.

Smal, uppklippt ränna. Tyvärr utan särskilt mycket fisk. 

Skitfiske på er, så länge!

 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar