söndag 5 juli 2015

Hallstavik


För ett par veckor sedan blev jag inbjuden till skärgården. En instagramföljare @thuotari, eller Tony som han egentligen heter, frågade om jag hade lust att komma ut och fiska med honom någon gång. Naturligtvis hade jag det, trevligt initiativ. Igår blev det av så jag packade mina grejor...


... och drog iväg till Hallstavik.

Tonys plastbåt trailades i och vi begav oss norrut genom Edeboviken. Det blev ett par snabba stopp vid några grynnor och djupvassar men det var fortfarande för varmt för gäddorna. Inte heller abborrarna ville vara med från start. Vi jagade vidare i några sund och Tony krokade en 2-kilos vid en vassudde.


Även jag lyckades lura en mindre fisk med en Mcmy.


Vi tog ett par mindre gäddor till under kvällen och hade några nafs men gäddfisket var riktigt trögt och vi kunde inte lokalisera några större, huggvilliga fiskar. Istället blev passet mer och mer inriktat mot abborre. Till en början gick det sådär. De som ville hugga var små och stod utspritt.

Tony försöker fiska abborre...

... och sedan mitt bidrag.
Det lossnade inte förrän senare på kvällen då vi hittade ett skär i ett trångt sund där ett stim abborre tryckt upp massa löjor mot klippkanten. Där blev det huggsexa! Men ändå inte så mycket som förväntat.

En av ganska många men tyvärr blev de inte större än så här.
Skäret där abborrarna jagade, badandes i vackert kvällsljus. 
När klockan passerade 23.00 blev det dags att bryta upp för denna gång. 

Hemfärd
Ett trevligt men ganska trögt pass var över och vi bestämde att ta revansch vid passande tillfälle. Stort tack Tony för gästfriheten! Vi tar de större gäddorna nästa gång!

Skitfiske på er, så länge!



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar