tisdag 21 juli 2015

Mälartips sökes

Abborrfisket tar sig men det går långsamt. Jag håller på att lära mig för fullt. Tekniken finns där ganska bra, problemet tycks vara att lokalisera dem. Abborre finns ju överallt, hur svårt kan det vara? Ett konstaterande jag ställde till mig själv för en månad sedan, innan mitt borresök inleddes. Men fullt så enkelt var det ju inte.

I mina hemmavatten står de utspritt där stenpartier saknas och botten samt växtlighet är likadant överallt. I Mälaren står jag helt handfallen och fattar ingenting. I skärgården går det däremot bättre med dess varierande strukturer.

Just skärgården fick ett besök igår kväll. Hargshamn väntade och med gummijollen på släpet drog jag österut. Väl på plats och efter noggrann lastning av utrustning i trånga utrymmen tuffade jag ut till öar, grynnor och grundflak.



Mitt nyköpta (och första!) lilla ekolod och jag börjar att bli kompisar och jag hittade snart nog fina kanter med betesfisk. Abborrarna var med direkt och det blev ett gäng på första stoppet men ingen vidare storlek.


Det var traditionell jiggning med Shaker Shad 8 cm som gav bäst utdelning. Jag provade även större jiggar, Texasrig, litet spinnerbait och walk-the-dog fram på kvällningen men med sämre resultat. Abborrarna var lite svårtrugade och jag förflyttade mig runt bland grynnor och uddar. De roligaste fighterna stod gäddorna för denna kväll. Det blev säkert 6 - 7 stycken små rackare på jigg och spinnerbait.


Tre av dessa högg på samma fläck i en trång passage mellan en ö och några stenar där en rejält stim med löjor samlats. Tyvärr verkade det inte stå några större gäddor där då jag luftade gäddspöet en stund utan resultat. Klockan blev alltför snabbt 22.00 och det var dags att runda av. Ett tjugotal abborrar blev det åtminstone men jag lyckades aldrig hitta några större. Det var en trevlig tur och varje gång jag fiskat i skärgården önskar jag att jag bodde lite närmare, att jag hade möjligheten att lägga mer tid där.
Nu ska det istället bli Mälaren igen i dagarna. Om nu någon som läser detta, och som är bättre på att hitta abborre i Mälaren än jag, har några tips så är de varmt välkomna. Jag kan ju grunderna med grynnor, uddar, sund, gräsbälten osv. men det verkar inte hjälpa mig. Jag tuffar runt med mitt lod och tycker mig hitta bottentryckande borrar men lyckas inte alls få till fisket. Kanske någon i Uppsala- eller Sigtunatrakten till och med vill ha med en abborrsökande gäddnörd i båten någon gång och lära honom ett och annat? Även det skulle i sådant fall vara varmt välkommet.

Skitfiske på er, så länge!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar