söndag 15 februari 2015

Sol och sillar - ännu ett ispass

Klockan ringde 05.00 denna söndagsmorgon i mitten av februari. Lika tidigt som på vardagarna men det var betydligt lättare att gå upp när det vankades nytt ismetepass. Vid 06.30 mötte jag upp med Aleksander och en bekant till honom, David. Vi begav oss ut på den snötäckta isen, i sjöns norra delar där vi hittills inte provat, åtminstone inte från isen. Här finns en mycket intressant vassträcka med några hålor där djupet ändras från 1,3 meter ned till svindlande 1,8 meter. På dessa ställen har det kommit upp en del fina gäddor från båt under förra året så det var med goda förhoppningar som de 10 spöna och fyra angeldonen placerades ut.

Aleksander och David lapar sol och spanar vippor.
Förra passet hade vi ett vansinnigt trögt fiske. Teorierna om varför var då många och en av dem var att de inte var sugna på stor, död sill just den dagen. Därför garderade Aleksander upp med levande mört denna söndag medan jag envist fortsatte med mina sillar. Min teori var nämligen att vi förra helgen fiskade på samma gäddor som två veckor innan det. Återfångsten jag fick talade för det då den i princip högg i samma hål igen. De andra vi fått två veckor tidigare lät sig helt enkelt inte luras igen. Därför var vi på ny plats i morse och jag trodde fortfarande på sill. Det visade sig att sillen levererade men det var ännu en trög dag på isen.

Första fället kom mindre än tio minuter efter att alla spön var riggade och redo.

Långt in mot vassen på levande mört högg denna utmärglade fisk...

...som hade fula skador. Den saknade dessutom halva gällocket på ena
sidan och hade uppenbarligen blivit attackerad av något större.
Därefter dog det av och fortsatte så i nästan två timmar. Då var det skönt med en stubbe som stod och brann.





Vid tio-tiden fick jag fäll på ett av mina spön laddat med sill men den gäddan hade lyckats peta av betet från krokarna och dragit. Kort därefter fick David en snipa på mört och ett tredje fäll blev det inom samma kvart. Det sista kom på en av mina sillar och var en tjurig fisk på 3,5 - 4 kg och min enda för dagen.


Huggperioden var kort och sedan dog det ut igen. Då var det läge för lite korv istället.


Efter detta hände inte så mycket mer. Fyra fäll till blev det varav tre bommades och en snipa fick bli avkrokad.


Med lite snopen känsla avslutade vi ett pass som dock var mycket trevligt i den strålande solen. Ett stort plus var också att överisen bar oss till skillnad från de senaste turerna då vi plaskat fram i sörja.

Nu dröjer det nog två veckor till nästa fisketur. Då kommer fiskebroder Freddan upp för en heldag på isen. Det ser jag mycket fram emot!

Skitfiske på er, så länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar