fredag 20 februari 2015

Fiske från förr, kapitel 3

Tonårstiden gick och vi utvecklade vårt gäddfiske, Freddan och jag. Från dragrodd med skeddrag, spinnare och Hi-Los gick vi över till trolling med Swim-Whizz, Zalt, Bomber och olika Rapalamodeller. Trollingen kom in i bilden när vi bytte motor till Mercury 2,2:an. Till skillnad mot vad jag skrev i förra kapitlet så började vi faktiskt med en rosslig Archimedes Penta som sotade igen och strulade konstant. Jag hade valt att glömma denna motor, förmodligen för att den genererade så mycket irritation.

När vi började att trolla med större beten fick vi förstås även större gäddor. Men det hela skedde mycket på måfå då vi aldrig köpte något ekolod. Inte hade vi heller någon direkt kunskap om var gäddorna stod och hur de betedde sig under de olika årstiderna. Ett riktigt lyckat pass kunde innebära 3 - 4 landade gäddor under fem timmars fiske med en topp på 3,5 - 4 kg.

En 4,5:a från vårfiske. År, okänt.

Vårt fiske kunde se så här:

Tidig vår - När isen höll på att gå i mitten av april körde vi gäddmete med flöte och levande mört i åmynningen. Direkt efter islossningen langades båten i och vi drog till en stor lekvik i norra delen av sjön och kastade av vassträckor, följt av lite trolling.

Sen vår - Då fortsatte vi ungefär som ovan.

Sommar - Under högsommaren körde vi mycket kvällar som började med jiggfiske efter abborre och gös. Därefter trollade vi hem sent på kvällen med gösvobblers efter.

Vinter - Lågsäsong för grabbarna i Knivsta men vi körde lite gäddmete med levande mört på angeldon. När fisket var dött hände det till och med att vi plockade fram pimpelspön laddade med balansare eller vertikalare men det var sällsynt och gav oss inget annat än frustration och tusenbrödersborrar.

Under våra år på Valloxen var vi även medlemmar i KsK - Knivsta sportfiskeklubb.

T-shirten ligger fortfarande i garderoben.
Denna fina klubb anordnade en del klubbtävlingar varav två per år riktades mot gädda. På en utav höstens tillställningar knep Freddan första plats med dessa två fiskar.

Och ja, detta var fortfarande före digitalkamerans tid så bonkandet levde vidare...

Fortsättning följer!

Skitfiske på er, så länge!