tisdag 10 februari 2015

Postens gröna trillar in

Isarna ligger ännu tjocka på sjöarna i min del av landet. Mildväder dagtid blandat med kallare nätter gör läget oförändrat. Jag drömmer om att vattnet i den lilla ån ska bryta sig loss ur isens obevekliga grepp men det ser ännu mörkt ut. Nu vill jag kasta spinnspö, så extremt gärna!

Tidigare har jag mer sagt det för att det hör till att säga denna årstid. Jag har visserligen menat det, men nu är det på allvar. Därför blir det ett besök till en annan å. Jag upptäckte det öppna, strömmande vattnet där nyligen och imorgon tänkte jag klämma in lite test av nya beten efter jobbet. Vattnet där är otroligt grunt och ganska kraftigt strömmande så mina förhoppningar om gäddkontakter är lika med noll. Det kvittar nästan, bara jag får kasta lite i öppet vatten och se nykomlingarna simma så blir jag nöjd. Det var med stor tillfredställelse som jag flyttade tillbaka Daiwa Lexan från ismetespöt till mitt Svartzonker spinn och bytte tillbaka till flätlina. Det kändes så "på riktigt" då, att det är nära...   

Under gårdagen trillade ett nytt grönt kuvert ned i brevlådan. Denna gång var det extratailar från bäste Fredrik "Piggkinglures" Johansson som dök upp. Jag hade beställt knorrar; fluogula, röd/glittriga, och pearl/vita med UV. Även några pearl/vita paddlar skulle följa med. Vad jag däremot inte hade räknat med var en vansinnigt snygg Conqueror, även den med UV och en grym färgsättning på ryggen. Stort tack Fredrik!

Min fru fann det tämligen ofattbart att en vuxen man, som nyligen fyllt fyrtio, kunde bli så barnsligt förtjust över en gummifisk. Men sedan har ju inte hon spinnabstinens heller...

Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar