onsdag 18 februari 2015

Liten beteshink - på mitt sätt

Idag var det julafton. Eller man kunde åtminstone tro det när det låg en present i brevlådan. Min vän Tommy Nielsen, aka TN-Lures, hade skickat en TN-Tail som är bland det vackraste jag sett i betesväg.

Magiskt snyggt målad...
...med fin logga! ;)
För att inte glömma kuvertet.
När nu detta bete damp ned blev det droppen som fick bägaren att rinna över. Min beteshink har sedan länge varit överfylld och lådorna i väskan likaså. Det var dags att fixa en ny hink och här följer några tips på hur jag gjorde.

Detta behöver du:

1. Valfri hink. Bäst är en foderkrubba från Granngården eller liknande som är djup samt rak i bakkanten. Jag gick efter principen "man tager vad man haver" och hittade en för låg 5-litershink.

2. Rostfri metalltråd. Jag använde en billig, lättböjlig men ändå stark förzinkad järntråd (1,5 mm).
3. Tänger


Så här gjorde jag:

Jag borrade hål runt hinkens kant med en borr på 2 mm. Avstånden mellan hålen beror på betenas tjocklek.


Sedan klippte jag av järntråd i ca 6 cm långa bitar. Jag tog tag med tången (nästan i mitten av biten) och böjde tillbaka.


Sedan tog jag tag i den kortare biten, ca 0,5 - 1 cm från första böjen, och böjde uppåt en gång till.


Därefter jämnade jag till det hela och plattade ihop den första böjen.

Färdig!
Efter att ha böjt till alla krokar tryckte jag ned dem i hinkens hål och böjde till dem på undersidan av borrhålen så att de inte kan ramla ur.


Sedan var det bara att fylla på med tailbeten. Fördelen med krokarna är att betena hänger friare, man sliter inte lika mycket på trekrokarna (som annars fastnar i hinkhålen) samt att betena inte fastnar lika mycket i grannbetet. Det sistnämnda gäller om man inte gör som jag och tar en för liten hink. Dessutom var min för låg så det löste jag genom att klippa ur botten.



Färdig hink...
...med tailhäng under.
Denna hink blev som ni ser inte mycket att skryta med men ni förstår principen med krokarna. När (inte om) mina Tail-beten blir fler behöver jag ändå åka och köpa en riktig foderkrubba. Men då är det bara att borra hål och flytta över krokarna. Det är ju trots allt de som tar längst tid att göra.

Lycka till och skitfiske på er, så länge!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar