söndag 21 september 2014

Höstfisket igång med PB i båten

I morse var det dags för en härlig gryningstur igen. Dimman låg tät över näckrosor och vassar. Några svanar hördes kalla på sina ungar innan ljudet snart nog dränktes av en båtmotor.


I båten denna kyliga morgon satt, förutom undertecknad, också Per och hans femtonåriga son Alfred. De blev medbjudna lite i sista sekund och tackade inte nej till en söndagstur. Inte minst Alfred som var ruskigt sugen att putsa sitt PB på 3 kg. Efter denna tur ligger det PB:et betydligt högre.

PB-gädda
Jag styrde mot den södra, större delen av sjön som har hunnit blivit mest fiskbar än så länge. För ovanlighetens skull hade jag två riggade spön i båten. Min gamla vanliga gäddspinn-kombo men också nyförvärvet; FKP-GEAR Draugen D3 med min äldre, lilla lågprofilare. Denna mindre kombo provades från en brygga i Öregrund igår i samband med att storbåten lyftes upp inför vintern. Ruskigt skönt spö att kasta med (och även att drilla med då det blev en snipa på jigg)!

 
Tjugo minuters tuffande senare kom vi till en schysst vassträcka där det finns mycket gädda men även bra med abborre om de förstnämnda skulle visa sig tröga. En frisk bris krusade ytan och dimman låg fortsatt tät. Det såg riktigt lovande ut för gäddfiske vilket skulle visa sig stämma med besked.

Efter en kort stund krokade Per en 2-kilos på en Mcrubber Red Tiger, riggad med vasskyddade trekrokar. Detta bete skulle fullkomligt dominera under hela passet. Gädda efter gädda landades av Per som snart nog var uppe i tio fiskar.

En av alla dagens Mcrubber-gäddor
Alfred krokade också en fisk runt 1,5 kg på Mcrubber i annan färg. Själv stod jag och nötte spinnerbait som endast lyckades locka en snipa till hugg.


Det var enbart shadar som gällde denna dag och dessvärre hade inte jag några som lämpades att fiska med genom täta näckrosor, orutinerat! Istället var det med stor glädje jag såg Per plocka så många gäddor med en 5+ i topp. Därefter lånade han ut betet till sin son som inte långt senare meddelade att han hade hugg. Ett stort hugg! Till slut lät sig en redig dam på 102 cm och prick 7 kg håvas.

Mycket glad och lätt knäsvag fiskare med rejäl höjning av sitt tidigare PB. Grattis!
Mindre än tjugo minuter senare tog Alfred en till fin fisk på 95 cm och 5+. På samma Mcrubber, dessutom. Snacka om dagens bete. En mängd andra shadar och även tailbeten prövades (främst av mig) med några nafs och halvhjärtade hugg som resultat. Det var en sådan där märklig dag när det nästan bara var ett enda bete som gällde. Jag krokade ytterligare en liten snipa när jag jiggade efter abborre vilket också både Alfred och Per gjorde. Abborrarna lös med sin frånvaro men å andra sidan var det ytterst lite tid som lades på dem när gäddorna var så i farten.

Vid passets slut, knappa fem timmar senare, hade vi krokat av ca 20 gäddor varav Alfreds 7:a var störst, Per tog flest och jag fick nöja mig som god guide (men värdelös fiskare) denna dimmiga söndag. Det var en riktigt trevlig dag på sjön och det första goda tecknet på att höstfisket är igång. Höjdpunkten var dock ett nytt PB i båten, det är en svårslagen känsla. 

Skitfiske på er, så länge!  









      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar