lördag 27 september 2014

Från betesknuten till palomar

Någon gång i mitten, slutet av åttio-talet började jag att fiska. Då var det haspel med nylonlina som gällde, något annat hade man knappt hört talas om. Den enda knut som användas av mig och Freddan var den gamla klassiska betesknuten, då lina skulle fästas i tafs eller beteslås. Ibland kanske även blodknuten, om två likadana linor skulle knytas ihop. Blev den sistnämnda nödvändig på sjön minns jag att det svors en del och en god stund gick till knytning.

Det fanns förstås många fler knutar redan då även om vi inte behövde fler. Men utvecklingen har gått framåt och fler typer av linor finns numera på marknaden. Då behöver man ju också kunna fler knutar. Personligen använder jag mig av fyra stycken, ibland fem och jag tänkte visa vilka och till vad de används, för de som inte redan vet.

1. Palomar


Den enda knut jag använder till gäddfisket då den är urstark när flätlina ska fästas i tafsens lekande.

2. Nanofilknuten


Samma användningsområde som palomar men anpassad för Nanofil-lina. Som ni ser är det egentligen en palomar med skillnaden att den dubbelvikta linänden lindas två gånger i öglan. Jag hann tappa två beten (+ tafsar) efter att ha köpt min första Nanofil-lina innan jag upptäckte denna knut. Nanofil är dock lite knepigt och det kan ta ett par försök att få till en knut som verkligen håller.

 3. Uni



Den knut som jag använder minst då den främst lämpar sig till fluocarbon som ska knytas fast i beteslås. Mina tafsar är ju wire med wirelås, åtminstone till gäddfisket. Till abborrfiske använder jag fluocarbontafs men där har jag upptäckt en bättre knut för att fästa beteslåset.

4. Duncan loop


Vid en första anblick ser den identisk ut med en Uni. Många menar också på att det faktiskt är samma knut men det finns en skillnad. Som ni ser på Uni-knuten ligger linänden utanför (vänster om) de båda linändarna innan den lindas över. Öglan är alltså vinklad nedåt. På bilden av Duncan loopen ser man att öglan som linan senare träs igenom är vinklad uppåt. Skillnaden mellan dessa två är att hur hårt man än drar ihop Uni-knuten kommer den att åka in och klämma sig fast runt beteslåset när man drar i huvudlinan. Duncan loopen å andra sidan låser sig själv om huvudlinan och bildar en ögla, om man så vill. Detta är att föredra vid jiggfiske med lättare beten som faktiskt får en helt annan, och betydligt bättre, rörlighet när beteslåset kan röra sig fritt.


5. Dubbel Uni


Riktigt bra knut för att sammanlänka två linor, även med olika dimensioner. Denna kan med fördel användas för att knyta ihop flätlina med fluocarbontafsen till abborrfisket. Jag har prövat att sammanfoga nanofil med fluocarbon men misslyckades. Antingen har jag för grov fluo eller så lämpar sig inte nanofil, jag vet inte vilket. Om någon där ute har svaret får ni gärna berätta.  

Viktigt med alla knutar är att fukta ordentligt innan de dras åt!

Skitfiske på er, så länge!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar