lördag 13 september 2014

Fluga vs spinnerbait

Det är lördag morgon. Vid en mack utanför Örbyhus står en ensam bil parkerad. Föraren ser rastlös ut, taggad. Plötsligt svänger en till bil in på den ensliga asfaltsplanen med ytterligare en taggad förare. Det är Ulf Hagström som åkt hela vägen från Nynäshamn till norduppland för ett återbesök på mitt hemmavatten. En dag av gäddjakt där min spinnutrustning skulle få sättas på prov mot Ulfs flugfiskedito (för att läsa om den första drabbningen i våras, länk här).




Vädret var inte det allra bästa för ändamålet men det hade också kunnat vara sämre. Tyvärr har det varit ganska varmt den senaste veckan med 20 grader på dagarna och 10 på nätterna vilket värmt vattnet något. Denna morgon och förmiddag var det stundvis mulet men solen letade sig fram lite väl ofta. Vinden var dock på vår sida.


Morgonen började med att vi styrde mot den södra och större delen av sjön där jag inte fiskat sedan i våras. Ofiskat vatten, när man ska guida? - kanske ni tänker. Anledningen till detta beslut var en rek-tur som jag tog i torsdags kväll tillsammans med min son. Då puttrade vi nedåt i sjön och spanade efter aktivitet.
Det ska erkännas att jag inte såg så värst många jagande gäddor då (ändå en handfull men små) men jag möttes av vatten med avsevärt glesare näckrosbestånd än i den norra delen. Detta tack vare ett större medeldjup. På vissa ställen kunde man till och med fiska av vasskanter! Något som inte varit möjligt sedan början av juni.

Efter en tjugo minuters puttrande inledde vi första driften längs en lång vassträcka med gles växtlighet längst in och ett tätare bälte en bit ut. På mitt beteslås inledde den vackra skapelsen på bilden nedan, som Ulf tillverkat själv och varit god nog att sälja vidare (passar ju inte riktigt hans antispinn-filosofi heller...).

Bild tagen efter passet. Färgen på huvudet avskrapad efter alla hugg
och ny, övre coloradosked då den andra gula tuggades bort. 
Jag bytte bete först många timmar senare när den övre skeden försvann (reservskedarna låg förstås kvar hemma). Ulfs spinnerbait var riktigt snyggt med ett pulserande, lockande rörelsemönster. Gäddorna tyckte detsamma och betet satte fart på fisk redan från start. Första fisken blev tyvärr också dagens största.

3,5 - 4 kilo 
Därefter följde ett par timmar med många kontakter, mest nafs och följen. Jag lyckades kroka tre mindre gäddor till, tappa minst lika många samt ha flera riktigt grova abborrar efter samma spinnerbait (varav en var en bit över kilot). Ulf hade ännu fler nafs och följen men lyckades tyvärr inte kroka någon gädda.



Det var som att flugor inte riktigt passade deras aptit denna dag. En frustrerad Ulf reste gädda på gädda som följde och högg eller nafsade precis utanför krokarna. Han hade inte turen på sin sida denna dag.

En av Ulfs egengjorda, snygga flugor som det nafsades på
Efter alla följen och halvhugg blev vi hungriga så Trangia-köket fick åka fram och värma kalops. Lite varm mat, lagad i båten, slår mackor alla dagar i veckan och stärker ett sjunket mod.



Då lunchpaus och gott, moccabryggt kaffe var avklarat begav vi oss till den norra delen av sjön på jakt efter fiskar med lite större storlek. Efter att ha skrämt mängder av betesfisk och smågäddor på vår väg genom det grunda vattnet möttes vi, väl framme, av ett väder som erbjöd motstånd. Molnen blev färre och vinden avtog. Det tröga blev plötsligt trögare. Vi fortsatte att resa fisk (främst Ulf) men det ville sig inte på eftermiddagen. Summa sumarum blev det fyra gäddor upp och lätt tjugo kontakter inklusive följen. Sjön är fortsatt svår med sitt grunda och ganska varma vatten. Men nu dröjer det inte länge förrän temperaturen sjunker och näckrosorna likaså. Jag längtar!

Efter åtta timmar på sjön var ett mycket trevligt pass (som kändes alldeles för kort) till ända och båten parkerades återigen i slajmet. 


Motvilligt tog jag farväl av Ulf som hade närmare två timmar hem till Nynäshamn igen. Där han för övrigt fått till uppgift att tillverka ytterligare ett par grymma spinnerbaits till mig. Det är oerhört sällan jag väljer att fiska med ett och samma bete under ett helt pass men denna dag hade jag gärna gjort just det om det inte vore för skeden som tuggades bort. För er som gillar att fiska med spinnerbaits (eller förstås fluga) kan jag rekommendera att kolla in Ulfs instagram och kanske lägga en liten beställning. Glöm inte heller hans eminenta blogg 700 tänder för intressant läsning om gäddor, flugor och sådant.

Ha nu ett riktigt skitfiske, så länge!

     






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar