söndag 7 september 2014

Envis gäddfiskare söker abborrtålamod

Idag blev det ett vackert men ack så trögt morgon/förmiddagspass på näckrossjön igen. Smhi hade utlovat en lätt vind och dimma/mulet hela morgonen och in på förmiddagen. Precis som det var igår, lördag (då jag tyvärr inte kunde sticka ut). Vädret blev inte riktigt så. Det började ok vid sextiden då jag gav mig ut.

Vacker soluppgång
Molnen täckte solen fram till 07.15 och det var på denna timme som gäddorna var lite på hugget. Två snipor blev det och en handfull lama nafs.


Snipa på Hippishake
Vinden uteblev helt under passet och efter att solen började lysa starkt kvart över sju hände just ingenting mer denna tur där det plötsligt blev juli istället för september. I vanlig ordning lämnades abborrgrejorna kvar hemma vilket ångrades när jag hade en randig följare i 7 hektos-klassen som smånafsade på en Mcrubber. 

Jag önskar ibland att jag kunde vara mer intresserad av abborrfiske, mer villig att nöta på samma sätt som efter gäddor och därmed lära mig mer om hur borrarna beter sig i min sjö. Antalet gånger jag provat under försommaren kan nog räknas på en hand och då inte mer än en kvart per gång. Lite synd med tanke på hur pass mycket stor abborre som verkar finnas i sjön. Vem vet, det kanske blir till nästa sommar? Det blir ju säkert roligare också om jag införskaffar en något bättre utrustning...

Härnäst blir det kanske ett kvällspass i veckan om sommaren försvinner. Annars får jag vackert vänta till nästa lördag då bäste herr Ulf Hagström kommer på fiskebesök. Då får vi verkligen hoppas att vädret bjuder på lite höst och galna gäddor.


Motsols-selfie

Skitfiske på er, så länge!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar