fredag 26 september 2014

Lockrop i vassen

Tiden är för lång från en helg till en annan. Att vänta på nästa fiskepass, vill säga. I måndags kom hösten med ett brak. Ett oväder med kraftiga nordanvindar drog förbi och efterlämnade sig nästan 100 mm regn! På måndagens eftermiddag åkte jag förbi sjön för att kolla till båten. Det såg ut som om den höll på att sjunka där den låg, halvfylld med vatten. Det tog en god kvart att ösa den torr. På vägen hem kikade jag förbi den lilla fångstgivande ån också. Den börjar att se inbjudande ut igen efter sommarens igenväxta tillstånd.

Åns vattenflöde börjar att se lovande ut inför senhösten
Det oroväckande låga vattenståndet i sjön fick sig också en välbehövlig decimeter extra inför vintern. Jag hade tänkt mig att ta en tur i tisdags kväll men den kraftiga blåsten hade fått vattnet att dra upp slam från lerbotten så det var vansinnigt grumligt. Det fick vänta till denna torsdagskväll istället.

Det blev en mikrotur på sjön, inte mer än 1,5 timme. Det kändes som att jag knappt hann börja kasta innan det var dags att vända hemåt igen. Jag började med abborrspöet och krokade en handfull borrar i 3 hektos-klassen på röd/gul Kopyto 3´vid första stoppet. Därefter skulle ett annat borreställe prövas men gäddorna, som inte visat sig kvällstid på ett bra tag, lät sig höras längs vasskanten. Det lät som lockrop i syndromöron varpå gäddspöet genast greppades istället. Då vattentemperaturen har sjunkit rejält under de senaste dagarna (en frostnatt dessutom) var det dags för lite större gummi, långsammare hemtagning och längre vevstopp. En fluogul "Eclipse" från Softbait Sweden fick inleda, riggad med vasskyddade trekrokar.


Gäddorna var igång och jag fick dem direkt att reagera. Problemet var bara mina hemgjorda vasskrokar. Innan jag insett att spröten framför krokarna var för mycket böjda ned mot krokspetsarna hade jag hunnit bomma två hugg, varav det ena var en bättre fisk (5 kilos-klassen). Efter korrigering krokades en liten gädda på samma gummi.

Efter förflyttning till lite näckrostätare område blev det spinnerbait istället. Smågäddorna blev som galna för en kort stund och jag krokade två snabba och bommade ett par.

 
 
Snipa med fotografen speglad i sitt öga
Kort abborrtur blev alltså sniptur istället. Mycket beroende på tidsbristen och det faktum att jag har väldigt mycket lättare att lokalisera gädda än abborre i mitt vatten. Än så länge, bör tilläggas. Jag har ju lagt all min fisketid i över ett år på enbart gädda i detta vatten. Nu ser jag fram emot att även lära mig mer om sjöns bestånd av grov abborre. I helgen stundar ett grynings/förmiddagspass med både randiga och prickiga i båten, är tanken.
 
Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar