söndag 13 april 2014

Uppgrumlad sjö och arga ågäddor

Denna helg bjöd inte på fiske enligt planerna. Ett längre inplanerat pass på söndagen blev istället ett kortare efter-lunch-pass på lördagen.
När jag åkte på lördagen stod huset tomt, bortsett från våra tre hundar. En av dem, beageln Helge har ADHD (om nu hundar kan ha det). Att lämna den hunden hemma utan övervakning är inte att rekommendera då precis vad som helst kan vara söndertuggat när man kommer hem igen. Han fick således följa med ut i båten och det var måttligt populärt. Tre timmar i kraftig blåst och ett litet tuggben med var inte direkt hans syn på lördagskul.




Han fick dessutom bevittna hur husse blev fullkomligt utklassad av sjöns gäddor. Tre snipor, tre tappade och en stor följare på dessa tre timmar. Magert och trögt men jag har lärt mig läxan. När det blåser vita gäss på sjön kan man lika gärna stanna hemma. Stora vågor får det grunda vattnet att grumlas upp från sjöns dyiga botten. Då går de större gäddorna in i sovläge. Detta har hänt mig förut så jag borde ha räknat ut ekvationen tidigare. 

I dag, söndag, blåste det nästan lika mycket samt att tidsbrist fick mig att låta båten vila. Gäddnerven kunde dock inte vila så jag smet från vedklyvningen ett par timmar på eftermiddagen för ett å-besök. 




Även om jag inte varit på mina äldre, fångstgivande platser i ån på några veckor nu så känner jag fortfarande att jag vill lämna gäddorna där ifred ett tag. Jag tog mig nedströms en bit och provade några hålor som inte fiskats sedan isen gick i början på februari. Gäddorna stod packade i de små "poolerna" och hungriga var de! Först ut på beteslåset var en blå/pearlvit conqueror från gummi-mäster Fredrik Johansson, aka PiggKingLures. I andra kastet högg en ursinnig 3+ som också skulle visa sig vara det största ån ville bjuda på denna dag.




Det blev sammanlagt sju hungriga och tjocka men ganska små gäddor. De var som stöpta i samma 2,5 kilosform allihop. De flesta tog på samma hemgjorda tailbete som gav mig vikt-PB häromveckan. Här ett par bilder på några av dagens slukningar.





I nästa vecka är det påsklov för barnen samt lugnare på mitt jobb. Det talar för after-work. Ljusa tider vankas med svingande spön och beten som viner i luften. Vildsinta hugg vars kraft fortplantas genom flätlinan, upp i spöt, längs med handleden, vidare genom armen, axeln, tills kraften slutligen stannar med eftertryck i ryggmärgen. Jäklar, jag får aldrig nog. Nu vill jag ut igen...

Skitfiske på er, så länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar