tisdag 1 april 2014

Betesleveranser och PB på abborre

Kan en vecka börja bättre än när det dimper ned beten i brevlådan både på måndagen och tisdagen? Tveksamt. Först kom ett beställt tailbete från Tommy, aka TN-Lures igår. Jag gillar ju grön/guld, som ni kanske vet, men hade ingen tail i denna färg. Då Tommy tagit fram ett nytt bete ville jag givetvis prova det och då i ovan nämnda färgkombo. Betet som kom var galet snyggt med en djup guldglittrig färg på buken.





I kuvertet med den fina gäddan på låg även två bonusar i form
av snygga SlimJim shads. Hatten av, tack och bock!

Idag dök det ännu en gång upp två shadar och ett tailbete. Riktigt snygga även dessa.



Dofftail, papegoja

Doffshad med två olika riggningar att testa

De levererades av Christoffer, aka Anchorbaits, en nystartad betestillverkare som jag ska agera lite testfiskare åt. Alltid spännande och kul att laborera med nya shadar och pilla med stingerriggningar.

Idag är det ju tisdag, som bekant. Det betyder som vanligt ett senare tåg för dottern och en kort tur på sjön för mig. Vid sådana korta stresspass går det dessvärre inte att tuffa båt så långt som man skulle vilja. Det blir till att beta av vatten i närområdet och göra det bästa av situationen.
Då betena från Anchorbaits fanns i brevlådan först efter passet blev det enbart de nya från TN-Lures som fick smaka beteslås. Platsen för fisket var snäppet för grunt för den fina tailen så SlimJim i svart/silver/röd fick mest tid.
Solen lös starkt men det blåste också ganska bra så jag hoppades att gäddorna inte skulle vara alltför försiktiga. Jag hade fel och fick därmed även en känsla bekräftad. Fram tills nyligen har gäddorna inte brytt sig om solen utan huggit friskt ändå. Den tiden är över. Jag hade luckor med moln som stundvis skymde solen och då högg det direkt. När solen åter kom fram; stendött. Och så fortsatte det under den korta fisketimmen.

Två fiskar i båten blev det men bara en gädda. Fisk nummer två var en bonusborre på 1008 g och därmed nytt PB för undertecknad som börjar att tänka lite på abborrsatsningar ibland, kanske.



Gädda gillar SlimJim...


...men även borrar.




Vi får se hur våren utvecklas, jag är ju trots allt gäddspinnfiskare in i märgen.
Skitfiske på er, så länge!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar