torsdag 17 april 2014

Rådvillt nötande




Skärtorsdagen 2014. SMHI hade lovat mulen kväll med frisk vind och ett syndrom tog tillfället i akt att luska reda på situationen i sjön. Är det den konstanta solen eller är det leken som gör gäddfisket stendött? Jag har nämligen inte sett några tecken på lek för tillfället i grundområden och lekvikar även om det är den enda rimliga förklaringen.





Det var emellertid dags att prova kvällsfiske samt att passa på när mörka moln täckte solen. Jag begav mig norrut, upp till grundområdet runt inloppet. Mest för att försöka se lekande fiskar men givetvis också för att lokalisera större individer längre ut som inte hunnit börja med lekbestyren ännu.




Precis som vanligt provades shadar, modell mindre och tailbeten, i den ordningen. Det var vansinnigt trögt, trots att solen var dold. Lek i full gång, med andra ord. Konstigt bara att inga gäddor syns inne på det grundaste. Kanske de håller på med sina bestyr på morgonen och det är därför jag inte ser dem? Vem vet?

Nåväl, trögt var det och jag fick nöta på rejält för de sex, små gäddor som till slut blev krokade. Alla var identiska; dryga ett kilo med feta bukar. Utan undantag.






Jag trodde att de redan hade lekt!? Och de stora då? Var är de om de nu inte leker? Jag blir inte riktigt klok på den tidiga våren i denna grunda sjö. Rådvill är jag när dessa ord skrivs och min innerliga önskan är att finna mönstret, svaren. Var, hur, när?

Nu blir det som bekant påskhelg och först på annandagen är nästa pass inplanerat. Man får hoppas att en gäng med större gäddor har hunnit bygga upp en rejäl aptit tills dess.

Glad Påsk på er, så länge! Och till er lyckliga själar som fiskar under helgen; skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar