söndag 6 april 2014

Mindre tailbeten är den tillfälliga melodin

06.50 på en närbelägen bensinmack. En bil svänger in på parkeringen och dagens båtsällskap Per har anlänt, taggad som få. Vi tar oss i procession till båtplatsen och planen för dagen är att lokalisera potentiella lekområden i sjöns södra del som, för mig, ännu är outforskad.

Molnen ligger gråtyngda över sjön och en precis lagom vind blåser över vattnet. Förutsättningarna är strålande och jag konstaterar att vi inte kan skylla på vädret om det går dåligt denna dag. Efter en stunds puttrande med min Mercury 2,2:a hittar vi ett lämpligt ställe för första driften.

Senaste veckan har gäddorna ratat större beten, främst shadar. Därför blev det åter mindre tailbeten som gällde för min del. Per hade framgång med några hemgjorda vobblers samt swimbaits från Sebilé. Jag körde med det fina testbetet Dofftail som levererades i den gångna veckan från Anchorbaits.

Syndrom ror och Dofftail med låååång piggtail
från PiggKingLures väntar bredvid 


Det dröjde inte länge innan ett större hugg kom. En fin 6+ hälsade på innan den fick simma vidare.



Hela betet är svalt

6+ nummer ett simmar hemåt 





Vi fortsatte att beta av grundområden och vasshålor och gäddorna stod fläckvis. Många drifter utan ett hugg och flera drifter med två - tre upp.
Sammanlagt fick ca 15 gäddor bli avkrokade varav ytterligare en vägde över 6 kilo, även den på samma Dofftail.


6+ nummer två




Här är bilden där det var tänkt att jag skulle hålla upp 6+
nummer två. Hon gjorde kraftiga huvudskakningar och jag
släppte mitt gälgrepp för att rädda fingrarna.







Efter ett kort och ett längre testfiske kan jag enkelt konstatera att Dofftail levererar bra. Beteskroppen i sig har, likt många andra tailbeten, inte så mycket egen gång utan det är gummit som jobbar. Däremot är betet välviktat och har riktigt skönt häng nu när betesstoppen är många och ibland långa. Betet får med andra ord högt betyg av mig. Shadarna från samma tillverkare ska även de testas så fort gäddorna vill ha större beten, när det nu kan tänkas vara.

Summa summarum var det en trevlig tur med sällskap i båten, bra gäddväder och två 6+ på samma testbete. Tummen upp och hatten av!

Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar