onsdag 2 april 2014

Betestest

Igår levererades beten från Anchorbaits och idag tog jag en snabb sväng förbi ån för att testa deras gång. Jag började med de två doffshadarna som fått lite olika riggning. Först ska nämnas att själva gummiblandningen kändes gedigen. Inte stenhård och heller inte sladdrigt mjuk. Lite så där svenskt lagom med mjukhet för rörelsemönstret och lagom hård för att hålla för ganska många gäddhugg.

Åter till riggningen. Den grön/guldiga fick dubbla stingers med krokar fast i buken och den blå/vita en enkelstinger med vobblerrigg, alltså två fritt hängande krokar fastsatta i buken med spikar.




Väl vid ån kunde jag konstatera att bägge riggningar gav ungefär samma vaggande, lockande gång. De såg riktigt bra ut! Dessvärre vill inte gäddorna i mina vatten ha shadar just nu. De tre senaste turerna får de mest pet och halvlama hugg (bortsett från abborren igår och en gädda). Det är tailar som verkar gälla (fråga mig inte varför) så därför blev det endast Dofftailen som provfiskades idag.


Ruskigt snygg, framförallt med tanke på att
betesbyggaren är relativt ny i gamet.

Provfisket höll på i blotta tjugo minuter på en 50-meters sträcka av ån. Två gäddor upp, en trekilos och en romstinn hona på runt fem kilo.






Samma 5-kilos som på översta bilden

Ett snabbt konstaterande med andra ord; betet levererar! Hatten av till Anchorbaits! 
Doffshadarna ska testas under helgens längre pass men tveksamt om gäddorna kommer att göra dem rättvisa då shadar verkar ratas just nu, som sagt. Ska bli intressant att se om något funkar i helgen. Leken är verkligen på gång samtidigt som de åter blivit solskygga. Men samtidigt är ju utmaningar till för att tas an, eller hur?

Skitfiske på er, så länge!


  

2 kommentarer:

  1. Hej Anders! Behövs fiskekort i din sjö Vendelsjön? Min mor har sommarstuga i knypplan och efter att läst din blogg blir jag sugen att prova dina vatten! Har sökt på nätet men ej funnit något om fiskekort... Tack på förhand / Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dennis! Nej, du behöver inget fiskekort för Vendelsjön. Skitfiske!

      Radera