onsdag 23 april 2014

Oväntat besök och överanalyserande fåntrattar

Om en dryg vecka går King of Mälaren av stapeln. Då kommer min barndomskamrat och tillika fiskebroder Freddan upp från Oskarshamn för att fiska med mig i Team Syndrom. Även Thomas som jag fiskade med under höstens tävling ska vara med. Denna tillställning har jag nu längtat efter oändligt länge men snart nog är dagen kommen och ännu snabbare är den sedan över, tyvärr.

Häromdagen ringde Freddan och jag trodde att det var en sedvanlig rapport om gäddfisket i Misterhults skärgård. Fel hade jag, glädjande nog. Det visade sig att Freddan skulle till Södertälje i jobb nu på fredag och istället för att köra de 30 milen hem på eftermiddagen så valde han att köra 15 mil längre norrut istället. För lite middag, öl och övernattning på min gård samt morgon/förmiddagsfiske på Vendelsjön. Det lät ju som en strålande plan, tyckte jag.
Nu är ju förvisso fisket väldigt trögt i den lekande sjön men det spelar mindre roll när fiskebröder kommer på besök. Det blir ju bara två till tre gånger per år även om den siffran kommer att stiga lite framöver, hoppas jag.

Vad gäller gäddleken och den märkliga vattentemperaturen i sjön som jag skrivit om i de två senaste inläggen så måste jag korrigera mina tveksamma faktaangivelser. Jag skrev att det var osannolika 15 grader i vattnet och osannolika var ordet! Den digitala termometer som användes då är av hög kvalitet men även de kan bli gamla och rossliga, tydligen. Dagarna efter (och efter erforderlig diskning) visade samma apparatur 102 grader i mitten av ett kycklingbröst som med fungerande termometer egentligen bara var 64 grader! Hoppsan! Väl vid sjön med korrekt utrustning kan jag konstatera att ytvattnet är 10 - 11 grader, efter en soligt varm vårdag. Den "sena" leken är alltså inte ett dugg sen utan precis när den ska vara och jag är en överanalyserande fåntratt.


Kanske det jag gör här; analyserar. Bild tagen av Per under förra helgens tur.

Nu ska det funderas mindre och njutas mer, av det oväntade fiskesällskapet som är på ingång. Skitfiske på er, så länge!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar