måndag 21 april 2014

Gäddleken - en utdragen tillställning

Annandag påsk. Gäddleken är ännu i full gång trots att isen gick för sex veckor sedan och att vattnet i Vendelsjön redan hunnit bli 15 grader varmt. En utdragen tillställning, kanske lite skakad i grunden av den ovanligt tidiga våren.

Klockan 06.00 mötte jag upp med Per vid båtplatsen. En ganska tät dimma låg över det blanka vattnet och solen letade sig upp bakom ridån. Ett vackert skådespel, andaktsfullt.


Vackert foto taget av Per


Vi begav oss till den norra delen av sjön i sökandet efter damer på väg till eller ifrån lekplatserna. Vi provade gummi mestadels, stort och litet, långsamt och snabbt, grunt och grundare (då inget vidare djup finns). Även tailbeten fick simma i många olika färger och storlekar. Det var vansinnigt trögt, på gränsen till olidligt. Det var tur att vädret var härligt och sällskapet trevligt annars hade jag nog helst velat glömma denna tur i samma ögonblick som jag gjorde fast båten och åkte hem. Jag bommade för första gången i år. Ett halvdant slackhugg och ett pet lyckades jag skrapa ihop på sex timmars fiske. Per tog en snipa, hade några pet samt tappade en gädda i 6-kilosklassen som visade sig som hastigast innan krokarna spottades ut. Magert!


Pinkpaus i halvtid, vid grevinnans badstuga

Leken är i full gång och det visste vi ju men med rådande vattentemperatur är det ju ett rimligt antagande att många har lekt färdigt och hunnit bygga upp en aptit. Men de lät sig verkligen inte luras denna dag. Och någon hunger såg vi inte röken av, bortsett från våra egna kurrande magar. Till helgen blir det dock ett nytt försök att pricka in efterleksfiske, om det behagar bli lite mulet. Och vem vet, kanske jag hinner titta förbi lilla magiska ån innan dess...

Skitfiske på er, så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar