söndag 20 april 2014

Efterleksfisket är nära

Påskdagen, med lite tungt huvud och en rastlöshet i kroppen tyckte inte ett syndrom att vedklyvning var särskilt givande. Jag packade in fiskespön och prylar samt dotter och for till sjön ett par timmar istället. Knappt någon vind, strålande sol, mitt på dagen och plaskande lekgäddor i vassarna. Grymma förutsättningar, med andra ord. Dottern dängde på och det gick riktigt bra trots att det var hennes premiär med multirulle. Pappa fick reda ut ett gäng skatbon men färre än förväntat.




Gäddorna lös med sin frånvaro, inte helt otippat. Jag lyckades dock lura en utlekt metersgädda med en SlimJimshad i fs grön/guld. Samma gamla shad som levererades för flera månader sedan och som krokat okänt antal gäddor.




En utlekt hungrig dam samt hög vattentemperatur borgar för att efterleksfisket är nära. Jag tog med termometer idag för första gången på en månad och trodde knappt mina ögon; 15 grader!!! Nog för att sjön är sanslöst grund men jag hade aldrig kunna gissa att det skulle vara så varmt redan. Det bådar gott för fisket men det är en kamp mot klockan nu. Om en dryg månad börjar sjön att växa igen. Då blir det dags att testa nya vatten. Jag har redan spanat och hittat några intressanta alternativ. Problemet är bara att jag inte har tillgång till båtar där utan jag blir tvungen att fiska från min lilla zodiak-jolle. Det går förstås men är lite bökigt. Men nöden har ingen lag och man tager vad man haver. 

I morgon ska jag ut på ett lite längre pass med sällskap i båten. Per från Uppsala kommer upp tidigt på morgonen och då ska vi försöka locka de olekande. Ny rapport kommer i morgon.

Skitfiske på er, så länge!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar