tisdag 15 april 2014

Nordan, sol och en tjugo år gammal vobbler

Under nattens mörka timmar vred den ljumma södervinden till en karg och hård nordan. En sådan där vind som letar sig genom alla tänkbara skalplagg och underställ, ända in till ryggraden. Det tog jag föga notis om då det vankades eftermiddagstur på sjön denna tisdag.
Värre var den brutalt molnfria himlen. Solskygga damer som strax ska leka är kinkiga nu, kan man lugnt säga.




Ni som läst denna blogg tidigare vet att jag älskar att fiska med gummibeten. Ni kanske också vet att jag har haft problem på sistone att locka gäddorna med just dessa. Mindre tailar har varit giftiga, med min hemgjorda i spetsen (den som tog 9,8:an). Detta soliga och rejält blåsiga pass valde jag, trots detta, att återgå till shadarna, bara för att prova. En Hippishake i mörkgrön/guldglitter fick börja i det kraftigt uppgrumlade vattnet. Jag började i ett grundområde runt ett sund, en flaskhals med mycket vassar och växtlighet. Ett område som levererade massor i höstas men som varit segt under vårfisket. Det skulle, likväl som shadarna, få en ny chans.

Jag nötte och nötte, förflyttade mig längs vassträckor på x antal hundra meter men hittade inte fisk. Eller snarare, fick inte fisk att bli sugna på mat. Trots att jag bytte ned till mindre shadar samt givetvis provade tailbeten också. Till och med en tjugo år gammal SwimWhizz åkte på beteslåset, bara för att den är så jäkla snygg men inte heller den triggade igång gäddorna.


En gammal trotjänare

Det råder en trög situation just nu. Lek och nästan dagligen solsken. Jag har tyvärr inte lyxen att boka in pass efter väder utan får ta de tillfällen som ges.
Så vad göra annat än att prova olika strategier och bara nöta. Alternativet skulle ju vara att strunta i fiske när förutsättningarna inte stämmer men det kommer inte på tal!




Efter fyra timmar hade jag lyckats kroka tre utlekta snipor, haft ett halvhjärtat pet och missat ett stenhårt hugg som höll på att rycka spöt ur näven på mig. Jag försöker intala mig själv att den gäddan inte behövde vara så stor för att åstadkomma det hugget. Det känns lite bättre då...

Skitfiske på er, så länge!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar