måndag 30 november 2015

Snart Karma 15

Imorgon, tisdag den 1:a december sätter det igång, Karma. De sportfiskerelaterade auktionerna på Tradera där alla pengar går till Unicef och barn i nöd.
Förra året ställde jag upp med en guidning på mitt hemmavatten. Förväntningarna från min sida var lika med noll och det var med en stor portion förvåning och glädje som jag bevittnade budgivningarna dra iväg. I år är känslan inför Karma detsamma, inga förväntningar. Fantastiskt nog finns det nämligen tre gånger så många guidningar att buda på i år. Det innebär mycket mer pengar till flyktingbarn, strålande!

Själv försvinner jag i mängden bland alla etablerade sportfiskeprofiler. Men det gör ingenting alls. Om min auktion drar ihop en slant så är det en slant mer än om jag låtit bli att ställa upp. Jag är nöjd så. Dessutom behövs jag som en motvikt. Bland alla amerikanska, fullt elektroniskt utrustade fiskemaskiner behövs också en guidning där gästen (gästerna, max två för då är det redan bra trångt) fiskar från en sliten, ganska liten men stabil plastroddbåt med egen, medhavd utrustning. Det finns inget ekolod (medeldjup på 1,4 meter...), ingen frontmonterad elmotor och ingen snabbgående bensinmotor. Men vad får man egentligen då?
Jo, man får trängas i en mindre plastbåt (finns det hjärterum så finns det stjärterum...), driven framåt av en Mercury 2,2:a från -86. Man får avnjuta fika och lunch (jag jobbar som kock...) i vacker miljö. Och slutligen får man fiska med mig på ett gäddrikt vatten en heldag under förleksfisket. Ett vatten som vårtid har levererat ganska bra tidigare.

9,8 - störst under våren 2014...

... och 10,1 - störst i våras.
Som en extra bonus kan övernattning ordnas om man har långt att åka och inte vill gå upp mitt i natten för att hinna fram till fisketuren.

Så med detta sagt hoppas jag att ni går in på Tradera imorgon, söker på Karma och budar loss på min eller andras guidningar och på några av de sanslöst snygga beten som kommer att auktioneras ut! Kör hårt!

Skitfiske på er, så länge!

       
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar