onsdag 18 november 2015

Gäddonsdag?

Vintern knackar obarmhärtigt på dörren och spinnfiskesäsongen sjunger på sista versen. En fiskeårstid övergår i en annan och det betyder; snart ismete. Jag började med ismetet förra vintern i tron att det inte skulle vara något för mig. Jag gillar aktivt fiske och har haft lite svårt för sitta-och-vänta-på-hugg-fiske. Så i värsta fall kunde ju ismetet åtminstone agera abstinenshämmare. Men det visade sig vara mer än så. Det var roligt, riktigt roligt. Men hur mycket man än vrider och vänder på det så blir det ändå aldrig som spinnfiske. Tjusningen i att förleda gäddan genom att få liv i ett konstgjort bete är svårslagen.

Antalet återstående spinnchanser detta år kan räknas på en hand. Kanske till och med på ett finger. Därför blev det idag ett mikropass på eftermiddagen innan mörkret.

Sorglig tio-dygnare för spinnfiskaren.
Jag gav mig ut på "min" sjö och noterade att vattenståndet fortfarande är oroväckande lågt inför vintern. Måtte den bli mild. Med 1,5 timme på mig tänkte jag enbart fiska i närområdet, en del av sjön som varit för igenväxt för att kunna bedriva något vettigt fiske tidigare under hösten. Det var fortfarande svårt, visade det sig. Det blev en stunds förflyttning till områden med något mindre grön gegga.

Kallt och vindstilla... Buffen från Wiggler som delades ut till alla tävlande på helgens King of Mälaren kom väl till pass.
Gäddorna stod inte att finna någonstans. Nu när vattenståndet är så lågt ser man botten i stort sett hela sjön. Man brukar då alltid skymta både gäddor och betesfisk som skräms av båten men denna eftermiddag syntes inte ett liv överhuvudtaget. Varken vassnära eller i strömfåran i sjöns mitt.

Jag nötte på med lite olika tailar och några paddlar men inget verkade duga.


Precis innan hemgång fick jag ett otroligt försiktigt tailnafs på en Dofftail, papegoja. Jag såg gäddan vända efter mothugget och det var en skaplig fisk, åtminstone över 90 cm. Det var det roligaste som hände. Ännu ett kort bompass lades till handlingarna och det vore tråkigt om det fick avsluta spinnsäsongen 2015.

På lördag är det dessutom tänkt att Micke "Caesarlures" och en kompis till honom ska komma och fiska med mig. Det är tyvärr stor risk att det passet blir inställt. Om SMHI:s prognos på bilden ovan stämmer så kommer det att ligga is på hela sjön då. Jag håller båda tummar för att det blir mildare än utlovat. Annars blir det väl till att pyssla med ismetegrejorna istället, i väntan på bärande isar.

Skitfiske på er, så länge!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar