söndag 22 november 2015

Något som fattas

Spinnfiskeåret 2015 är över. Åtminstone för de som fiskar i norra upplands insjöar. En mild höst har bjudit behagligt fiske under en längre tid men nu är vintern här. Visst kan det åter bli plusgrader, regn och grått men tillfällena glesnar.

Det är med en känsla av ofullkomlighet som jag ser tillbaka på detta fiskeår. En känsla av att något fattas, saknas. Om man bortser från det vikt-PB på 10,1 kilo som jag tog i april så har jag inte lyckats i år. Trögpassen har dominerat och antalet turer då jag prickat rätt har varit alldeles för få. Mitt hemmavatten har också varit svårare än någonsin med en ofantlig mängd växtlighet som ännu dröjer sig kvar.

Men jag har haft roligt. Och det är ju det viktigaste, trots allt. Nu riktas istället blickarna mot isfisket. Utrustningen uppgraderas och döda sillar och strömmingar inhandlas. Förra året återupptog jag ismetet efter en tjugoårig dvala. Till en början var det gamla angeldon som gällde men efter att ha drillat fisk på Aleksanders ismetespön köpte jag fyra stycken redan förra säsongen. Nu har det blivit ytterligare två och rullar är på ingång. Som vänstervevare kan jag tycka att utbudet bland ismeterullar är knapert. De rullar som finns känns lite dyra och ska man ha sex stycken blir det en saftig summa. Förra året köpte jag en Hurricane samt en Viking som Aleksander hittade på Tradera.

Viking 40 till vänster och Hurricane H40L till höger.

Nu har jag hittat ytterligare en Hurricane på blocket samt beställt tre till via lokala fiskeaffären. På tal om fiskeaffären.
Jag har bott i trakterna runt Österbybruk i fem år, fiskat i två och en halvt av dessa och först nyligen upptäckt att det finns en liten sportfiskebutik runt hörnet. För de som bor i trakterna kan jag rekommendera ett besök till Österbybruks Trädgårdsmaskin & Allservice. Med tanke på att butiken trängs med en verkstad i ett villagarage är utbudet riktigt bra. Och det mesta som inte råkar finnas hemma går att beställa.

I denna butik köptes även ny nylonlina samt att tafsmaterial och trekrokar, storlek 2, är på ingång. Snart så, är jag redo. Förhoppningsvis isarna också. I väntan på det har täljkniven åkt fram igen.


Det är ett gäng Syndromtailar på gång och denna sväng kommer drygt en handfull att gå till försäljning. För den som är intresserad; håll utkik!

Skitfiske på er, så länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar