onsdag 25 november 2015

Is - men ännu för tunn

Nu råder en av årets två mörka perioder - tiden då isarna ligger på Upplands sjöar men samtidigt är för tunna att gå på. Häromdagen såg det dock ljust ut. Isarna lade sig i fredags och på mindre än en halv vecka låg det uppåt 7 cm på sina håll. Glatt överraskad och lätt exalterad planerade jag för ismetespremiär redan nu på lördag. Men sedan vände vädret och nu vankas uppemot 10 plusgrader på fredag och lördag. Onödigt vanskligt.

Idag ska jag förbi den lokala fiskebutiken igen och plocka upp det sista inför ismetet. Två till spön, tre vänstervevade rullar samt wire och trekrok till nya tackel. Nu blir det till att pyssla!

Sedan fortsätter också täljandet. Varför tälja i ek, kanske ni undrar? Jo, då kan jag sitta inne i köket vid köksspisen med familjen och jobba istället för att stå i en kall snickarbod vid skruvstädet och raspa. Sedan är det roligare också, trots att det tar tid.

Syndromtailar. 7 av de 14 kropparna är redo för sandpapper.
Sedan blir det två stycken rena kopior också. På King of Mälaren var jag blott åskådare när mina två lagkamrater plockade den ena godkända fisken efter den andra på Svartzonker Tail. Jag äger ingen sådan och har heller aldrig gjort. Och då jag inte har någon liknande tail med den profilen som trycker så pass mycket vatten så bestämde jag mig. Tälja i ek istället för att köpa i plast.

Kopia som kanske ändå inte är helt lik originalet. Jag har ju trots allt inget att jämföra med.
Nu vet jag att det är dålig stil att plagiera. Men till egen låda måste det ju vara ok? Om inte; förlåt Claes!

Skitfiske på er, så länge!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar