måndag 9 november 2015

Måndagstips

Måndagar. Denna svartmålade veckodag som med sin slutgiltighet förkunnar att det nu dröjer till nästa lediga dag. En lätt ångest kan då komma krypande hos många medan andra kanske har längtat till den nya arbetsveckan. Själv befinner jag mig någonstans mitt emellan dessa.

Men nu har jag ett tips till er alla, men kanske främst till de som känner ångesten; det behöver inte vara på detta vis. Fiska gädda! Ta ett kort pass efter jobbet så märker ni plötsligt att hela den gråa måndagstillvaron lyses upp som av en inre värme. Ungefär som att dricka en whisky eller bada bastu efter en lång och kall dag på isen.

Jag följde mitt eget råd denna blygråa novembermåndag och kastade mig ut på ett 1,5 timmar långt eftermiddagspass.

            
En kraftig sydlig vind drev på rejält när jag styrde norrut i sjön. Vattenståndet hade ökat något och växtligheten fallit undan lite. De senaste dagarnas regn har gjort stor nytta men räcker ändå inte alls för att utesluta bottenfrysning i vinter.   

Jag började med en Headbanger Whiplash på beteslåset.

Galet, coolt och innovativt!
Det betet dög inte och med facit i hand gjorde inget annat det heller. Det blev en 1,5 timmes bomhistoria. Gäddorna hade ätit färdigt och jag lyckades inte locka dem ens till dessert, trots att väderförutsättningarna knappast hade kunnat bli bättre. Eller så hade de flyttat till andra områden men tiden räckte inte till för att söka. Svår tid nu med eftermiddagsfiske, verkar det som. Det var nämligen samma visa förra veckan. Jag har läst om andra som haft riktigt bra fiske vid skymningen och strax innan. Det gäller inte i "mina" vatten, åtminstone inte för tillfället.

Härnäst hägrar King of Mälaren på lördag. Den enda tävling jag brukar närvara på och det ska bli riktigt roligt. Jag fiskar med Aleksander och hans polare Honken (som egentligen heter Erik), precis som i våras. Då hette teamet Lilla Gubben (internskämt) och vi misslyckades helt med endast en godkänd fisk i båten. På lördag heter vi Team Syndrom istället (för att jag anmälde oss istället för Aleksander). Senast jag tävlade på Kingen under det team-namnet gick det riktigt bra med en tredje plats på den individuella tävlingen (länk till det finns här). Tänk om det kunde vara så att det satte sig lite mojo i team-namnet då. Man kan hoppas!

Skitfiske på er, så länge!

            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar