torsdag 12 november 2015

Inför King of Mälaren

Uttrycket "att vara förväntansfull som ett barn inför julafton" må vara uttjatat men är ändå de ord som bäst beskriver mina känslor inför lördagens tävling. Trots att jag egentligen inte är någon tävlingsmänniska. Två gånger per år (Kingen, vår och höst) räcker alldeles utmärkt. Nu kanske det låter som om jag inte tycker att gäddtävlingar är roliga? Så är inte fallet. Jag kan förstås inte uttala mig om andra tävlingar som jag inte närvarat på men King of Mälaren är en mycket trevlig tillställning.

107:an från vårtävlingen 2014
 
Mellan 07.30-08.00 fylls Sigtuna hamn sakta på med det ena flytetyget efter det andra. Det är allt ifrån trånga och hårt packade små plastjollar till amerikanska aluminiummonster med kastdäck som mindre dansgolv. Upp på bryggorna väller sedan en strid ström av flytoveraller, Bass Pro-ställ och skägg. Ja, det är ganska mycket skägg på bryggorna.
Stämningen är pirrigt glad, uppspelt. Sportfiskare träffar likasinnade, skrattar, pratar om det fiske man haft sedan man träffats senast på tävling.

Kaptensmöte! Drygt trehundra taggade sportfiskare väntar otåligt.
Det finns också taktiker. De som går runt och spanar i andras båtar efter tecken på vart de tänkt söka fisken. Har taktikern tur kanske någon redan preppat spöt med bete och kan därmed avgöra om det ska fiskas djupt eller grunt? Vissa är till och med så djärva att de går runt och frågar bekanta hur deras plan ser ut.

Men de flesta är bara sjukt taggade och står och småpratar i väntan på kaptensmötet och därefter förstås; startskottet. Det är en egendomlig känsla i starten; skräckblandad förtjusning. Glad och förväntansfull samtidigt som man undrar om båten ska kantra i "hela havet stormar-starten". Hos den orutinerade Mälarfiskaren (som jag) smyger sig lätt också en mörk tanke in i bakhuvudet; tänk om jag inte får någon godkänd fisk? Eller ännu värre, om jag blankar helt? Dessa tankar gör man bäst i att ignorera. Det ska vara kul att fiska gädda, även på tävling.

Kanske kommer det att se ut så här på lördag eftermiddag? Pris till Team Syndrom? Man kan hoppas!

Skitfiske på er, så länge (även ni som ska tävla på lördag ;)!

      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar