onsdag 11 mars 2015

VAB-picnic med arga gäddor

Igår var min fru hemma med magsjuk son. Idag var det min tur, trots att sonen var helt frisk, då skola och fritids anser att hans närvaro fortfarande innebär smittorisk. Sagt och gjort var jag hemma och efter att ha byggt lite lego och spelat Gammelgäddan (kanske världens roligaste brädspel?) blev det lite betespyssel.
Igår väntade ett grönt kuvert i posten och den gode Fredrik Piggkinglures Johansson hade skickat smakprov på sin senaste kreation "Knorrhanen." Den är snäppet större än Svartzonkers BigTail och lite annorlunda utformad. Med låg också en "Knorren" UV. Stort tack Fredrik!


Knorrhanen passade galant på en Big Mcmanus från Caesarlures!

Förvaringspyssel! Tänk att det är så roligt att greja
med sina fiskesaker.
När jag var färdig med organiseringen i hinkar och lådor blev fiskesuget övermäktigt. Jag lockade den friska (men smittbärande?) sonen med spännande jolletur i ån samt picnic i båten med varm choklad. Nu är han tillräckligt stor och smart för att inse att det hela bara handlade om gäddfiske men han sade ok varpå vi begav oss iväg.


Efter den "spännande" turen längs ån kom vi ned till en åmynning där den öppna remsan, på ett par dagar, gått från 100x20 meter till en hel stor vik med öppet vatten. Lycka!!!
Jag kastade genast på Big Mcmanusen med Knorrhanen. Glittret i betet passade fint i solen och tailen var milt uttryckt magisk! Jag har aldrig sett så fin, förförisk gång på en tail i den storleken. Grymt jobb Fredrik!
Det small i allra första kastet!

Första kastet och en fisk på 4+ kg.
Jag fortsatte förstås med samma bete och inom tio minuter var fisk nummer två krokad.

Ytterligare en 4+ som sonen fotade.
Därefter dog det av lite och jag provade min auktionsvinst från Karma14 för första gången.

Inom ett par kast satt en snipa på denna vackra
McmanusTail från Caesarlures.
Efter fika i båten och en stunds fipplande med min telefon började sonen att ledsna. Jag gjorde som Alfons Åberg och sade; jag ska bara... prova några beten till...

Det blev bara ett bete till som fick simma och det var Slim Jim Shad från TnLures som levererat så sjukt många gäddor under förra året. En variant i blå/pearl attackerades inom kort vildsint av en bättre fisk. Den var oerhört stark och stångades duktigt. Jag blev klart förvånad när den slutligen kom in till båten och det visade sig "bara" vara en 5+. Den kändes betydligt större men vad gör det? Det var en vacker fisk i god kondition.

90+ och 5+. Det blev ytterligare en snipa på samma bete
och därmed sex fiskar samt tre bommade på en timme.
Jag älskar gäddfiske! Så jäkla roligt att få spinnfiska igen efter vinteruppehållet. Nu stundar en längre tur på lördag med gummijollen och då har sannolikt det öppna vattnet blivit ännu större samt någon liten grad varmare. Det är som upplagt för riktig huggsexa!

Skitfiske på er, så länge!

    






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar