tisdag 24 mars 2015

Öppen sjö!

I söndags satt jag i den norra delen av sjön och svor över isen som aldrig ville försvinna. Samtidigt var det tydligen öppet vatten i sjöns södra del. Den del jag inte ser från vägen när jag åker till jobbet varje morgon. Därför åkte jag på en liten rek-tur igår för att leta potentiella ställen där jag kunde lägga i gummijollen vid kommande fiske. Det ser nu inte ut att behövas då nattens hårda, sydliga vindar har öppnat hela sjön, i stort sett. Äääääntligen!!! Kvar är förstås de små skyddade vikarna, bland annat den där jag har båtplatsen, så klart.

Så vackert med obundet vatten!
Nu är mitt sug att få komma ut så stort att det närmast liknar panik. Min första tanke imorse, när jag såg den gudomliga synen av öppet vatten, var att ställa in fisket i Östhammar på lördag och dra ut på hemmavattnet istället. Det tog nog bara en sekund innan jag insåg hur korkat det skulle vara. Antalet gånger per år jag fiskar gädda från en större och stabilare båt i skärgården kan man räkna på en hand. Hemmavattnet besöker jag ju konstant. Det är bara så att man vill vara först på bollen, ta chansen så fort den erbjuds. Men gäddorna finns kvar i sjön och en vecka med fortsatte plusgrader (förhoppningsvis) gör inte direkt saken sämre. Tålamod, för fan! Nu ska jag försöka lägga band på mitt syndrom tills på lördag då Östhammar stundar. Veckorna är så långa...

Min hittils största skärgårdsgädda från förra sommaren. Drygt 100 cm och 7+
På lördag ska jag kriga för att bättre på dessa siffror.

Skitfiske på er, så länge!

       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar